החל המרד העובדים נגד הפרטת חברת החשמל על ידי ממשלת הימין

עשרות עובדי תחת הכוח רמת חובב של חברת החשמל הפגינו בצהריים (רביעי) נגד הפרטת התחנה במסגרת ההפרטה המתגבשת. מתוך 60 עובדי התחנה כ-35 התייצבו להפגין תחת הכותרת "אין לי חברה אחרת". במקביל, נערכה אסיפת מחאה של כ-60 מתוך 80 עובדי תחנת כוח חגית שגם היא הולכת להימכר לידיים פרטיות.

2018-01-03_201521

אסיפת העובדים נגד ההפרטה שנערכה אתמול במטה חברת החשמל בחיפה (צילום: ועד עובדים)

בשבוע שעבר הוכרזו פרטי "הרפורמה במשק החשמל" (קרי: הפרטה), ומיום ראשון החלו צוותי מו"מ לדון בפרטי ההסכמים הקיבוציים של העובדים שנשארים ותנאי המעבר או עזיבה של העובדים של החברות שיופרטו.

"מי שהולך להימכר המצב שלכם יותר גרוע מעובדי ניהול המערכת שיוצאת לחברה ממשלתית. איזה הסכם ישיגו לכם?" הדגיש אחד מחברי הוועד היום באסיפת מחאה באתר חגית. "אתם הולכים להימכר לחברות פרטיות, לאנשים פרטיים, אצלם יהיה שכר בוקר ולילה אותו דבר, והם גם יכולים להחליט שהם לא צריכים אתכם", הוסיף.

אתמול התאספו כ-1,000 מעובדי חברת החשמל בבניין הנהלת החברה בחיפה במחאה נגד הסכם הפרטה המתגבש. באסיפה נמסר כי ההסכמים על ההפרטה בוצעו יחד עם ההסתדרות אך ללא מעורבותם, המדינה לא מסרה לוועד את כל פרטי המתווה, וגם נעשו ויתורים שפוגעים בחוסן ובמעמד של העובדים".

כמו כן, בישיבת הוועד הארצי שהתקיימה ביום חמישי האחרון, הביעו חברי ועד רבים את חוסר שביעות רצונם נגד ההפרטה שהוצגו לציבור ביום רביעי האחרון. ועד המהנדסים המונה כ-2,000 עובדים מתוך מעל ל-11 אלף עובדי חברת החשמל אף פנה בשבוע שעבר ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בדרישה לקיים הצבעה בקרב כלל עובדי החברה על עיקרי ההפרטה טרם התקדמותה.

אחת הסיבות להתנגדות המהנדסים היא הפקעת יחידת ניהול המערכת ויחידת תכנון ופיתוח טכנולוגיה מחברת החשמל לשתי חברות ממשלתיות חדשות, והמהנדסים מונים כ-70% מעובדי היחידות האלו.

אחד הדוברים הבולטים בהתכנסות אתמול בחיפה היה יעקב חי, יו"ר ועד מהנדסים. "התלבטנו אם לכנס אתכם היום או בימים אחרים, אבל החלטנו שאין לנו זמן לחכות יותר. כפי שאתם יודעים, עוד לא נחתם ההסכם אבל סוכמו עקרונות הרפורמה. היא סוכמה בעל פה ולא כולם יודעים את כל העקרונות. אולי המדינה יודעת את הכל, אולי עורכי הדין של הוועד יודעים את הכל, אבל בטוח שחברי הוועד הארצי לא מכירים את כל עקרונות המתווה. ומי שיגיד שהוא מכיר משקר", אמר חי לעובדים. "אנחנו לא רוצים לעבוד כאן מתוך פחד שכל יום עלול להתחיל ויכוח האם אפוטר בשנה הראשונה או שנה בשנייה או בשמינית. הרי זה הולך להיות השיח כאן בשנים הקרובות", הדגיש.