החלו המחאות נגד הקוד אתי של בנט; ראשי הסטודנטים קוראים לפתוח בשביתה

המחאות נגד קוד האתי של שר החינוך נפלתי בנט החלו היום (שני). סטודנטים של המחלקה לאדריכלות ב"בצלאל" תלו הבוקר דגל שחור על הבניין המרכזי וסטודנטים באוניברסיטה העברית תלו ברחבי המוסד שלטים שעליהם נכתב "מתנגדים להשתקת הסגל האקדמי". כמו כן, סטודנטים באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית צפויים לקיים הפגנת מחאה ביום רביעי הקרוב. יצוין שאמש אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים רם שפע: "נעשה כל שיידרש בכדי לוודא שהקוד במתכונתו הנוכחית לא יעבור, גם במחיר של צעדי מחאה, עד כדי השבתת המערכת".

2017-06-12_205710

דגל שחור בכניסה לבניין במחלקה לאדריכלות בבצלאל שבמרכז ירושלים ואסיפת מחאה שנערכה היום במקום (צילום: מ"ס)

במכתב שנשלח לשר בנט, ועליו חתומים סטודנטים ומרצים מהמחלקה לאדריכלות, נכתב: "אין מעשה אדריכלי שאינו פוליטי, ואין כל דרך ללמוד וללמד ארכיטקטורה ללא מחשבה על הפוליטי. ארכיטקטורה עוסקת באופן שבו אנו חיים יחד, חולקים ומחלקים את המשותף ומעצבים מרחב ציבורי קונקרטי. לפיכך, כל הכרעה תכנונית, או אדריכלית, היא נקיטת עמדה 'במחלוקת ציבורית מוכרת'. המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל תמשיך להיות מרחב סובלני ופתוח למחשבה וביקורת. אנו מתחייבים להגן על זכותם של כלל הסטודנטים והמרצים לנקוט עמדות חברתיות ופוליטיות שונות, גם כאלו המאתגרות את הקונצנזוס".

עוד הם הזמינו את הסטודנטים והמרצים להשתתף בהפגנה שתיערך ביום רביעי בקמפוס הר הצופים בין 15:00 ל-17:00 .פעילי עומדים ביחד באוניברסיטה העברית, קראו להפגין בין 12:00 ל-14:00 נגד הקוד האתי.

בהזמנה להפגנה בירושלים ביוזמת אגודת הסטודנטים נכתב: "בנט מקדם סתימת פיות של מרצים באקדמיה תחת הכיסוי של קוד אתי. אנחנו אומרים לא לסתימת פיות, כן לחופש אקדמי. לא ייתכן שמרצה לא יוכל להביע את דעתו, לא ייתכן שהאוניברסיטה תהיה כפופה לגחמותיהם של פוליטיקאים".

לאחר שוועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) הצטרף למתנגדים לקוד האתי של הימין הקיצוני, הבוקר פרסם ועד ראשי המכללות (ור"מ) הודעה ובה נאמר: "חירות הביטוי של הסגל האקדמי, כמו גם זו של הסטודנטים, היא זכות מוגנת ומובטחת במוסדות להשכלה גבוהה ואין לפגוע בה בשום אופן. לכל מוסד יש אוטונומיה לנסח ולהפעיל קוד אתי אקדמי, בהתאם לתפיסותיו ועל כן קוד אתי ממלכתי בהגדרה אינו הכלי ההולם לקביעת נורמות התנהגות במוסדות להשכלה גבוהה".

נשיא האגודה האנתרופולוגית הישראלית, ד"ר ניר אביאלי, מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה אוניברסיטת בן גוריון בנגב נשיא האגודה האנתרופולוגית הישראלית, פרסם הערב הודעה לפיה "חברות וחברי האגודה האנתרופולוגית הישראלית עוסקים בחקר תרבות וחברה, לאומיות ואתניות, מעמדות חברתייםכלכליים, מגדר, מערכות כוח ויחסי כוח, ובעוד נושאים רבים אשר 'עומדים במחלוקת ציבורית מוכרת, הבאה לידי ביטוי מתמשך בכנסת ובשיח הציבורי' (מסמך כשר ע"מ 5). למעשה, קשה לחשוב על מחקר אנתרופולוגי שנערך בעבר ובהווה בישראל ושאינו נתון 'במחלוקת ציבורית מוכרת, הבאה לידי ביטוי מתמשך בכנסת ובשיח הציבורי' (שם), וזאת מכיוון שמחקר ביקורתי והכשרת סטודנטים לחשיבה ביקורתית בנושאים אילו מהווים בהכרח נקיטת 'עמדה מסוימת במחלוקת ציבורית מוכרת' (שם) – שכן העמדה הביקורתית בוחנת את המציאות ומעירה עליה".

לדברי ד"ר אביאלי "המסמך קובע למעשה כי אנתרופולוגים ישראלים לא יכולים עוד ללמד סטודנטים באוניברסיטאות בישראלזה נכון כמובן לכל החוקרים מכל הדיסציפלינות בכל האוניברסיטאות במדינת ישראל: אין מדע שאינו ביקורתי וגם פעילות מדעית כגון מיגון מערכות מידע, פיתוח מנועי טילים, שינויים אקולוגיים או לימודי מקרא  'עומדים במחלוקת ציבורית מוכרת, הבאה לידי ביטוי מתמשך בכנסת ובשיח הציבורי', זאת אומרת: נושאים שאין ללמד אותםלפיכך, האגודה האנתרופולוגית הישראלית דוחה מכל וכל את המסמך, מזהירה מפני פגיעה בחופש המחקר ובחופש האקדמי, ומברכת את אגודת הסטודנטים  ואת וועד ראשי האוניברסיטאות על הדחייה החד משמעית של המסמך.

בדומה לעמדת נשיא האגודה האנתרופולוגית הישראלית, גם פרופסור אלי פודה, נשיא האגודה הישראלית לחוקר המזרח התיכון והאסלאם, קרא "לדחות מכל וכל את המסמך המכונה 'קוד אתי'".