הזיכרון אינו קצר: עימותים ואלימות משטרתית בעת ביקורו של נתניהו בנצרת

מאות הפגינו אחר הצהריים (רביעי) בנצרת במחאה על הגעתו לעיר של ראש הממשלה בנימין נתניהו המואשם בפלילים. המחאות פרצו במקום לאחר שהמשטרה דרשה מהמפגינים לעלות למדרכה מהכביש והמוחים סירבו. 11 מפגינים נעצרו, שוטר תקף את צלם "הארץ", רמי שלוש, שניסה לצלם את מעצרים וחברת הכנסת סונדוס סאלח (תע"ל – הרשימה המשותפת) פונתה לבית חולים לאחר ששוטרים גררו אותה בכוח.

פעילי חד"ש ומק"י רבים, תושבי העיר, לקחו חלק במחאות נגד ראש הממשלה הגזען וכן חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, פרט לאנשי רע"מ של התנועה האסלמית שקשרו לאחרונה את גורלם הפוליטי עם שלטון הימין. יצוין גם אנשי הדגלים השחורים תושבי האזור הצטרפו להפגנות.

נתניהו התייחס בנאומו למחאה נגדו, שאותה ייחס לרשימה המשותפת, ואמר כי זהו סימן לייאוש. "יש להם סיבה להתייאש", הוסיף. "גם הם רואים את התמיכה הגוברת בי ובליכוד בחברה הערבית. אתם מצטרפים לליכוד כי אתם רוצים להצטרף לחברה". יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה (חד"ש), מסר בתגובה לדברי ראש הממשלה: "נתניהו חושב שהזיכרון של ערבים קצר יותר מהזיכרון שלו בחקירות. הוא לא יצליח לחלק אותנו לערבים טובים ורעים". יו"ר תע"ל, ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), הוסיף: "זאת אהבה זמנית לקול הערבי והיא תתפוגג מיד בתום הבחירות. יואיל נתניהו לתרגם את אהבת הפתע שלו לערבים לביטול חוק הלאום, הפסקת הריסות בתים ומיגור ארגוני הפשיעה".

שוטרים נגד מפגינים, אחה"צ, במרכז נצרת (צילום: אל-אתיאחד)

 

לדברי ח"כ עודה, שהשתתף במחאה, "הבריחה הגדולה של נתניהו ממשפט הביאה אותו לנצרת בניסיון נוסף לפלג את החברה הערבית ולחלק אותנו לטובים ורעים. היה בזה משהו מעורר רחמים אם לא היה מביא איתו כוחות משטרה עצומים שמרביצים למפגינים ועיתונאים. אם ככה נראים ניסיונות הפיוס שלך עדיף שתישאר בבית". בהתייחסו לעימותים עם השוטרים הוסיף ח"כ עודה: "לפני הגעת נתניהו המשטרה מנקה את נצרת משרידים של דמוקרטיה. מפעילים אלימות על מפגינים וגוררים חברי כנסת ועיתונאים. נתניהו עוד לא פתח את הפה ומיד הזכיר לכולם שהאיום המיידי ביותר על האזרחים הערבים הוא המשך כהונתו".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) אף היא הצטרפה למוחים. לדבריה: "נתניהו, גדול המסיתים נגד החברה הערבית, והאיש שנכשל בטיפול במגפת הקורונה, מגיע לנצרת כדי לקושש קולות של ערבים. הציבור הערבי מבין בפוליטיקה ויודע לזהות את הצביעות והשקרים של נתניהו – הוא לא ייתן לראש הממשלה הרע הזה שום תמיכה – לא משנה כמה 'ערבים טובים' הוא יגייס לצדו". כאמור, פעילי דגלים השחורים מחו על ביקורו של נתניהו בנצרת ביום שבו היה אמור להתקיים דיון במשפטו – ונדחה בשל "מגבלות הסגר". "מסתבר שגם היום הוא יום מצוין לתעמולת בחירות. סגורים בבית? אתמול הנאשם הגיע לאשדוד והיום הוא מגיע לנצרת. כולם מוזמנים לקבל את פניו. נזכיר לו שהוא צריך להיות עכשיו בבית המשפט", מסרו. יצוין שהבוקר מאות הפגינו מול מעונו של נתניהו בירושלים ו-11 מאנשי תנועת קריים מיניסטר נעצרו (ר' ידיעה נוספת באתר).