הושגה הסכמה: עובדי המעבדות יקבלו תוספות שכר וישובו לעבודה

שביתת עובדי המעבדות הסתיימה הערב (ראשון) לאחר שמונה ימים. זאת, בעקבות פגישה שנערכה בלשכת יו"ר ההסתדרות ארנון ברדוד, בהשתתפות נציגי משרד האוצר ומשרד הבריאות, במהלכה הושגו מספר הבנות. המתווה יגובש סופית בתקופה הקרובה ובו תהיה עלייה בשכרם של עובדות ועובדי המעבדות. ההסכם המשפטי ינוסח בהמשך. העובדות והעובדים ישובו לעבודתם המלאה כבר הערב.

יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון (צילום: הסתדרות עובדי המעבדות)

עם השגת המתווה מסרה יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון: "אחרי 30 שנות הזנחה, ההישג המרכזי מבחינתנו הוא קבלת המתווה עליו התעקשנו לאורך הדרך: תוספות שכר לכל עובדי המעבדות, ולא רק לצעירים ולמתחילים. למה? כיוון שעובדי המעבדות משתכרים מעט מידי ושכר מעליב. גם הבכירים והמנהלים משתכרים שכר פוגעני. ממחר נשב עם האוצר באופן מסודר על המתווה המדויק, ועל חלוקת 35 מיליון השקלים שכולל ההסכם. לא מדובר בהישג מלא, אלא בצמצום פערים בשכר עובדי המעבדות לעומת שאר המשק ומקצועות הבריאות".

אדמון הוסיפה כי, "סיכמנו על פיילוט בדיקות הקורונה. בימים הקרובים יתחיל פיילוט, שיימשך חודשיים ימים במעבדות הממשלתיות, של מיצוי פוטנציאל דיגום בדיקות הקורונה, במקום מה שקורה כעת בפועל, הפרטת הבדיקות וביצוען במעבדות הפרטיות".

"יחד עם זאת", הדגישה אדמון, "צר לי על הגישה של משרד הבריאות במהלך התקופה האחרונה של מחשבה על הפרטת שירותי המעבדות בישראל. זה מעיד על חוסר הבנה לגבי חשיבות ניהול המעבדות במערכת הציבורית מבחינת השיקולים הרפואיים. בסופו של יום, אני מודה לעובדי המעבדות, שלראשונה אי פעם, התייצבו מלוכדים למלחמה על זכויותיהם. התרגלנו עם השנים להיות כנועים, שקופים ושקטים. החודשים האחרונים, ובמיוחד השבוע האחרון, הוכיחו את חשיבות המעבדות הרפואיות במערכת הבריאות ואת עוצמת העובדים שלנו". יצוין שבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב צמצם ביום חמישי האחרון משמעותית את היקף השביתה במעבדות הציבוריות, שנכנסת הבוקר ליומה השישי. השופטת אריאלה גילצר כ"ץ אסרה על עובדי שירותי בריאות כללית, המהווים כשני שליש מהעובדים השובתים להמשיך בשביתה.

עוד על שביתת עובדי המעבדות, בגיליון השבוע של "זו הדרך", עמ' 4:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/09/G35_2020.pdf