הורים דורשים להקים בית ספר ערבי ראשון בנצרת עילית

בנצרת עילית, עיר מעורבת עם למעלה מ-20% תושבים ערבים, אין אפילו בית ספר ערבי ממלכתי אחד. אז מה עושים למעלה אלפי התלמידות והתלמידים הערבים בעיר? רובם המכריע נאלצים לנסוע כל יום לנצרת או ליישובים הערביים הסמוכים כדי לזכות בחינוך הולם, בשפתם, בעוד ששכניהם היהודים לומדים במסגרות חינוך ממלכתיות בעיר.

2019-04-20_174516

32 הורים וילדים ערבים מנצרת עילית, יחד עם האגודה לזכויות האזרח ומרכז מוסאוא עתרו לבית המשפט לעניינים מנהליים בנצרת בדרישה להקים בית ספר ממלכתי ערבי ראשון בנצרת עילית. הדיון הראשון בעתירה נערך בתחילת אפריל ונאמר בו שלמרות שבעיר גרים כ-2,600 תלמידים ערבים, רבים מהם נאלצים לנסוע כל יום לנצרת ולכפרים סמוכים כדי לזכות בחינוך הולם, בעוד ששכניהם היהודים לומדים, רובם ככולם, במסגרות חינוך ממלכתיות בעירם. הניסיון להקים בית ספר ערבי בעיר נתקל בסירוב מתמשך ועיקש של עיריית נצרת עילית, המגובה על ידי משרד החינוך. ראש העירייה הקודם, שמעון גפסו, אמר מפורשות שהוא מסרב להקים בית ספר ערבי "כדי לא לפגוע בצביון היהודי בעיר".

בעתירה נטען כי אין מחלוקת בדבר האחריות של רשות מקומית להקמת בתי ספר עבור תלמידי העיר, כפי שקובע חוק לימוד חובה חינם, וכי היעדרו של בית ספר ששפת ההוראה בו היא ערבית פוגעת בזכותם של ילדי העיר הערבים לחינוך, לחינוך בשפת אם ולשוויון. עוד מטען כי בבסיס הסירוב של עיריית נצרת עילית עומדת מדיניות גזענית ומפלה, וכי רשויות מקומיות אחרות בהן מתגוררים תושבים ערבים רבים, כמו חיפה, עכו, לוד, רמלה ותל אביביפו לא מתכחשות לחובתן לספק את השירות הבסיסי ביותר לחינוך חינם, ראוי והולם, לכלל תושביהן.

יצוין שבאוקטובר 2016 נמחקה העתירה בהסכמת הצדדים, לאחר שבית המשפט חייב את העירייה ואת משרד החינוך לשקול מחדש את עמדתם לגבי הקמה של בית ספר ערבי בעיר, ולאחר שהעירייה הודיעה על הקמת צוות מיוחד בשיתוף עם משרד החינוך שיבחן את הסוגיה.

העירייה ומשרד החינוך אמורים היו למסור את עמדתם לתחילת 2017. משרד החינוך מסר את עמדתו רק במאי 2017, ולפיה נצרת עילית נותנת מענה חינוכי הולם לכלל התלמידים. לעמדת המשרד אין צורך בהקמת בית ספר ערבי בעיר, שכן רוב ההורים הערבים מעוניינים שילדיהם ימשיכו ללמוד במסגרות פרטיות בנצרת. עיריית נצרת עילית לא מסרה את עמדתה הרשמית. לפיכך הגישה האגודה ביולי 2017 עתירה שנייה בנושא.