הורדוס הקטן: שר האוצר חותר לפגוע בשכר – אך העובדים לא יסכימו

מי אמר: "אין אחד במדינה שלא יודע ששר האוצר נכשל בטיפול במשבר הכלכלי. כל יום שעובר וישראל כ"ץ ממשיך בתפקידו כשר אוצר, הוא סכנה לכלכלת ישראל, לפרנסה של כמעט מיליון איש. חייבים שינוי כיוון ודרך אחרת ולכן כ"ץ חייב להתפטר עכשיו"? אולי יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה? או ח"כ עופר כסיף מחד"ש? אולי הממונה לשעבר על אגף התקציבים באוצר, שאול מרידור?

לא. את הדרישה לפיטוריו המיידים של שר האוצר כ"ץ העלה השבוע לא אחר מעמיתו להנהגת הליכוד, ח"כ ניר ברקת. ומה חושב כ"ץ על חברו, ראש עיריית ירושלים לשעבר? "הוא בעשר שנים נכשל כישלון חרוץ בזה שהפך את ירושלים לעיר הכי ענייה". שניהם צודקים, כמובן.

ישראל כ"ץ (ראשון משמאל) בהפגנת הימין בקמפוס האוניברסיטה העברית ב-1981 (צילום: ארכיון העולם הזה המקוון)

כ"ץ החל את דרכו הפוליטית כ"פוגרומצ'יק" (לפי הגדרת השבועון "העולם הזה" בדצמבר 1981, ר' צילום), כאשר תקף בשרשראות סטודנטים ערבים ושמאליים באוניברסיטה העברית יחד עם חברו צחי הנגבי, כעת "שר ההתיישבות". כ"ץ רואה עצמו כיורשו של בנימין נתניהו (אם וכאשר…) ובעיני רוחו עולה אפילו על דמויות היסטוריות לפני 2,000 שנה. "שני נמלים חדשים בארץ זו התחרות. זה רשום על שמי בהיסטוריה לנצח, כמו שהורדוס בנה את נמל קיסריה כשהוא רצה להפוך את ישראל בחסות הרומים למרכז סחר בינלאומי. הוא לא הצליח. אני הצלחתי", אמר כ"ץ בריאיון שפורסם ב"כלכליסט" (17.8).

מפליא תמיד העיוורון ההיסטורי החולני של מנהיגי הימין בישראל. להזמין את נשיא ברזיל בולסונרו ליד ושם, למשל. לידיעת השר: הוֹרְדוֹס היה מלך יהודה ולא ישראל, קבלן משנה של האימפריה הרומית משנת 37 לפנה"ס עד מותו. הוא כונה גם "הורדוס הגדול", ולפי המקורות היה אכזר. עכשיו מנסה "הורדוס הקטן", השר כ"ץ, להטיל את העול הכבד של שיקום הכלכלה הקפיטליסטית הישראלית בעקבות משבר הקורונה על כתפי העובדים. תחילה על העובדים במגזר הציבורי, ולאחר מכן – על כלל העובדים.

ייאמר לגנותו של כ"ץ שהוא לא המציא את הגלגל: היה זה מורו ורבו בנימין נתניהו, אשר כשר אוצר בימי המשבר הכלכלי של 2003 (ימי האינתיפאדה השנייה), גלגל את מחירו לפתחם של העובדים.. כך עשה גם רוני בראון, שר האוצר בעת שפרץ המשבר הקפיטליסטי העולמי ב-2008, וכך המשיך ועשה שר האוצר יאיר לפיד ("איפה הכסף?") בכהונתו הקצרה בשנים 2014-2013. עכשיו דורש כ"ץ קיצוצים מפליגים בשכרם ובזכויותיהם של עובדי המגזר הציבורי (ר' "זו הדרך" (5.8) ברשימה: "הממשלה רוצה לפגוע בשכרך".)

בעת שהקורונה עדיין פה, בעיצומה של שביתת עובדי המעבדות ולאחר שביתת העובדים הסוציאליים והאחיות, מתכנן כ"ץ לחסוך על חשבון שכרם של הרופאים, האחיות, עובדי המעבדות, המורים ויתר העובדים. והיכן מסרב כ"ץ לקצץ? קודם כל בממשלת הימין, המנופחת בתולדות ישראל; שנית, ברווחים של בעלי ההון; שחלקם גרפו רווחים עצומים בחודשי המשבר.

ההסתדרות, בניגוד לעבר, עומדת בינתיים איתנה בהתנגדותה לקיצוץ המוצע. היו"ר ארנון בר דוד הודיע שהוא מתכוון להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק. אבל כ"ץ ממשיך בשלו, ואפילו מאיים לחוקק חוקים שיאלצו את העובדים לוותר על שכרם. "אני מצפה מיו"ר ההסתדרות להפגין מנהיגות ולהגיע להסכמות", הוסיף. גם אנו מצפים מבר דוד לגלות מנהיגות אך להתנגד לקיצוץ ללא פשרות.

לרשימה "הממשלה רוצה לפגוע בשכרך", "זו הדרך" 31, עמ' 5:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/08/G31_2020.pdf

המאמר עומד להתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"