הונם של 643 העשירים ביותר בארה"ב זינק ב-29% מאז תחילת מגפת הקורונה

הונם של 643 בעלי ההון העשירים ביותר זינק ב-29% מאז תחילת מגפת הקורונה בעוד שעשרות מיליוני אמריקאים, רובם עובדים ומובטלים, נפגעו קשות מהמשבר. כך עולה ממחקר משותף שפרסמו המכון למחקרי מדיניות שבוושינגטון והתנועה "אמריקאים למען תשלום מס הוגן".

הפגנת עובדי אמזון שבבעלות ג'ף בזוס נגד הניצול ולמען התאגדות (צילום: מורנינג סטאר)

לפי המחקר 643 המיליארדרים גרפו לכיסם לא פחות מ-845 מיליארד דולר בנכסים שונים בין 18 במארס ל-15 בספטמבר, מה שהגדיל את הונם המשותף מ-2.95 טריליון דולר ל-3.8 טריליון דולר. באותה תקופה, כמעט 200 אלף אמריקנים מתו מנגיף הקורונה ויותר מ-50 מיליון עובדים איבדו את מקום עבודתם.

צ'אק קולינס, מנהל תוכנית אי השוויון של המכון שנמנה על כותבי המחקר, אמר שהוא המום מהמספרים, והוסיף שמשבר הקורונה "מזין בעוצמה רבה את אי השוויון הקיים בארה"ב". "חשבתי שאחרי שישה חודשים של משבר הדברים ישתנו וכולם יספגו מהלומה. ההבדל בין הרווחים שגרפו המיליארדרים לסבל הכלכלי הנרחב שחווה ארה"ב הוא מוחלט, ומדגיש את ההקרבה הבלתי שווה ואת הרווח שנעשה על גבי אחרים", הדגיש.

ג'ף בזוס, המייסד והמנכ"ל של אמזון, שהיה האדם העשיר בעולם עוד לפני המשבר, הרוויח יותר מכל מהמגפה. הונו האישי, לפי הערכת פורבס, עלה ב-73 מיליארד דולר מאז תחילת המשבר והגיע לשיא של 186 מיליארד דולר. זאת בעקבות הזינוק במניית אמזון, ששגשגה על רקע העלייה בשירות המקוון והמשלוחים בעת המגפה.

הרווחים העצומים בעת משבר גרמו לקריאות להטיל מס על המיליארדרים, שיוכל לסייע בהתאוששות הכלכלית מהמגפה. הסנאטורים הדמוקרטים מהאגף השמאלי, ברני סנדרס ואילחן עומר, קראו לחקיקה לפיה יוטל מס חד פעמי על רווחי בעלי ההון הגדולים, כדי לסייע לעובדים לכסות את הוצאות שירותי הבריאות המופרטים. על פי פרטי ההצעה, בזוס ישלם מס עושר חד פעמי של 43 מיליארד דולר, ואילון מאסק ישלם כ-28 מיליארד דולר.

לעיון בדו"ח המלא (באנגלית):

https://americansfortaxfairness.org/wp-content/uploads/Press-Release-for-Billionaires-6-Month-Report-9-17-20.pdf