הוועד הציבורי נגד עינויים יעניק פרס זכויות אדם ע"ש פליציה לנגר

הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל החליט להעניק פרס זכויות אדם שנתי על שם עו"ד פליציה לנגר המנוחה. נמסר כי "הפרס יוענק למי שהצטיין או הצטיינה במאבק על זכויות אדם בישראל, עם דגש על מניעת עינויים ויחס בלתי אנושי ואכזרי ברוחה של פליציה לנגר". ההכרזה על הזוכה תתפרסם ב-7 ביוני הקרוב.

2019-05-12_193757

ביוני אשתקד נפטרה בגרמניה, בגיל 88, עו"ד לנגר שהגנה במשך עשרות שנים על זכויותיהם של פלסטינים בשטחים הכבושים. לנגר פתחה בשנת 1967 משרד עורכי דין עצמאי בירושלים והחלה לייצג תושבים בשטחים הכבושים. בשנת 1979 זכתה לפרסום רב כשייצגה בהצלחה את ראש עיריית שכם, באסם אלשכעה, נגדו הוצא צו גירוש לאחר שהואשם בהסתה לפעילות טרור. לאחר שבית המשפט העליון נעתר לדרישתה לבטל את צו הגירוש לשכעה, המחתרת היהודית התנקשה בחייו ופצעה אותו קשה.

בשנת 1990 סגרה לנגר את המשרד בירושלים ועברה להתגורר בגרמניה מאחר שאינה "יכולה להמשיך ולשמש כעלה תאנה של מערכת המשפט בישראל". היא קיבלה עיטורי כבוד, בין השאר, מהרשות הפלסטינית ומממשלות גרמניה ואוסטריה (מסדר הכבוד של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה ופרס ברונו קרייסקי) וכן את תואר יקירת העיר נצרת.

חברת הכנסת עאידה תומאסלימאן (חד"ש) מסרה עם היוודע דבר מותה של עו"ד לנגר: "היום הלכה לעולמה אישה מדהימה. משפטנית רודפת צדק וקומוניסטית אמיצה אשר שחתה נגד הזרם כל חייה. פליציה לנגר הגנה על מאות אסירים פלשתינים בבתי משפט צבאיים עד שהשתכנעה שהיא בזה תורמת למצג השווא כאילו בתי משפט צבאיים באמת מקיימים משפטי אמת. אישה גדולה ולוחמת אמיתית. יהיה זכרה ברוך".

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית, עאדל עאמר, פרסם הודעת השתתפות בצער המשפחה וציין כי לנגר פעלה במשך שנים רבות במק"י, הייתה חברה בוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית ושימשה כסגנית הנשיא של "הליגה הישראלית לזכויות אדם".