הוועדה לקידום מעמד האישה: נהלים למניעת הטרדה מינית בדיור הציבורי

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"שהרשימה המשותפת) קיימה ביום שלישי האחרון דיון על יצירת תקנון למניעת הטרדה מינית בדיור הציבורי. הצורך בתקנון ברור עלה בדיון שקיימה הוועדה בחודש יולי 2017, במסגרת יום הדיור הציבורי בכנסת, בו נחשפו חברי הוועדה למקרים ועדויות קשים מאוד של פגיעות מיניות בדייר ודיירות הדיור הציבורי. הן משרד הבינוי והשיכון והן החברות המשכנות נרתמו לקריאת הוועדה לפעול בנושא, והגיעו היום לדיון להציג את התקדמותם עד כה.

2017-05-27_182626

אחת מפעילות פורום הדיור הציבורי, רות לביא, אמרה בדיון ש"כל זמן שלא תהיה שקיפות ותיעוד מפורט בעבודת הסניף, מה ביקשו ומה הבטיחו, תימשך ההתעללות המינית, וכל מי שיחתום על זה בלי החלת שקיפות, יהיה שותף לניצול הבאהחברות חייבות לדווח למשרד השיכון באופן סדיר על התלונות, אבל חקירת התלונות לא יכולה להתבצע ע"י החברה, שהיא צד לעניין, וחייבת להתבצע ע"י גורם חיצוני, בשביל הרגשת הביטחון של המתלוננת". פעילים נוספים בדיור הציבורי השתתפו בדיון והעלו הצעות לשיפור המצב, וביניהם דניאלה חרמון, אשר הציעה כי לביקורי המעגל בדירות של אימהות חד הוריות תגיע רכזת שטח או זוג של רכז ורכזת שטח, אך לא רכז לבדו, וכן דני גיגי שהציע כי התקנון חייב לכלול תיקון של כל הנזק אשר נגרם למתלוננת ע"י העובד אשר פגע בה, אפילו ברמת מסמכים שלא הועברו.

לדברי עו"ד חנאן נג'ארה ממשרד הבינוי והשיכון: "המשרד לקח את הערות הוועדה ברצינות והקים ועדה פנימית, בה חברים ראש אגף הרווחה, היועץ המשפטי למשרד ואני כממונה על השוויון המגדרי במשרד. קיימת כבר טיוטה של תקנון שיהיה אחיד לכל החברות, אולם רצינו לבוא לכאן לדיון בכדי לשמוע הערות והארות בטרם נגיש אותו לאישור השר. בנוסף, החלטנו לבצע שינוי נוסף במדיניות ולנסח נהלים ברורים אשר יגידו את תפקיד רכז השטח, את הנהלים בהם מתנהלים הביקורים, כולל שעות הגעה, מה יבדוק ומה בדיוק ישאל. גם הדרישות מול הספקים נותני השירות יוגדרו ותהיה הנחיה ברורה שעם עליית חשד, ולו קטן ביותר, לא רק שנעמוד על פיטורי העובד, נפסיק את ההתקשרות עם החברה, ויהיו סנקציות של חילוט. כמו כן, נעמוד על זה שבכל חברה תהיה ממונה על טיפול בהטרדות מיניות, שתהיה מחויבת לדווח לי כל רבעון כמה תלונות הוגשו, מה נעשה לגביהן ולספק מסקנות".

על כך העירה עו"ד יפעת בלפר מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית: "ניכרת כאן עבודה מקצועית ורצינית, אבל נכון להמליץ על עוד מספר דברים: עיגון זכותן של מתלוננות לליווי חיצוני בהליך, לכלול גם הטרדות אשר מתבצעות בסניף ואל רק בדירה, ואף הטרדות ע"י שכנים, ובמקרים בהם האחרונה היא קשה, אף לשקול לאפשר מעבר לדירה אחרת בדיור הציבורי בשל כך".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה: "זהו דיון חגיגי בעיניי, בו התקדמנו בצעד אחד אמנם, אבל צעד חשוב מאוד. הוכח לנו שכל הגורמים מכירים בקיומה של תופעת ההטרדות בדיור הציבורי ובצורך לטפל בה. התוצאות ששמענו כאן, אף שברור שיש עוד הסתייגויות ומקום לשיפור, מראות כמה נכון ושחוב זה כאשר כל הגורמים – משרד השיכון, החברות המשכנות, פורום הדיור הציבורי והכנסת משתפים פעולה לטובת מטרה אחת". לדבריה "ברור שהתקנון לבדו לא ישנה את המציאות, וחייבם לתקן את הבעיה של המחסור בדירות לדיור ציבורי, אך יש כאן הצהרת כוונות שאסור לזלזל בה, ואנו נעקוב אחר יישומה כל הזמן, ואף נקיים כאן דיון נוסף על זה בעוד שנה". עוד הדגיש שהוועדה מבקשת לקבל דיווח ממשרד השיכון עם לוחות זמנים לאימוץ תקנון אחוד ונהלים, וכן דיווח סדיר על פעילות מערך הבקרה שיקים לנושא התלונות. המשרד צריך גם לקחת לתשומת ליבו את ההערות על תיקון כל נזק שנגרם למתלוננת ועל מתן אפשרות למעבר דירה לאור הטרדה משכן. בלי העבודה העיקשת של פורום הדיור הציבורי, מהתחלה, להביא לפתח הוועדה הזו את מכלול העדויות, לזעזע אותנו בעובדות מהשטח, לגרום לנו, לחברות המשכנות ולמשרד השיכון להבין עד כמה המצב מחייב פעילות אינטנסיבית מרוכזת ומהירה כדי לשנות, לא היינו מגיעות להתקדמות שכבר הושגה, ואני רוצה להודות לכולם על ההירתמות".