הוועדה לקידום מעמד האישה: כ-5,000 כריתות רחם מתבצעות בישראל בכל שנה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) קיימה בשבוע שעבר דיון בנושא ניתוחי כריתת הרחם המתבצעים בישראל. הדיון התקיים לבקשתו של ח"כ אחמד טיבי (תע"ל הרשימה המשותפת) גניקולוג במקצועו. בעקבות שאילתא שהגיש ח"כ טיבי העביר משרד הבריאות בדצמבר האחרון נתונים אודות מספר ניתוחי כריתת הרחם המתבצעות בישראל בכל שנה.

 2017-11-04_165532

על פי הנתונים, בעשור האחרון עומד המספר על כ-5,000 בכל שנה. כמו כן, הציג המשרד מדד השוואתי לפיו שיעור הכריתות בישראל, העומד על 121 כריתות למאה אלף נשים, הוא "מהנמוכים בעולם". על פי הנתונים, שיעור הכריתות הגבוה מתבצע בגרמניה: 309 כריתות למאה אלף נשים. עוד על פי הנתונים, אחוז המקרים שבהן הסיבה לכריתה הייתה מיומה והתופעות הנלוות לה, נמצא בירידה מתמדת מ-32% בשנת 2010 עד 29% בשנת 2015.

"מהנתונים עולה שמדינת ישראל היא מהטובות בעולם בתחום. היום קיימים קריטריונים ברורים בקופות החולים לניתוחים מהסוג הזה וברוב המקרים הרופאים לא יציעו כריתה אם אין עמידה באותם קריטריונים. כל בקשה מגיעה לדיון בוועדה ורק 6% מהבקשות נדחות. העובדה שהרופאים לא שולחים לניתוחים מיותרים זו נקודה לזכותנו", אמר בדיון ד"ר ישי פאליק, ממשרד הבריאות.

פרופ' ישי לוין, מנהל מחלקת הנשים בבית חולים איכילוב בתלאביב הוסיף כי "שיעור הניתוחים הנמוך מצביע על כך שלקבלת ההחלטות לא נכנסים שיקולים זרים, אבל ישנן היום דרכים נוספות להתמודד עם בעיות מסוג זה, באמצעות אולטרסאונד או טיפול תרופתי. כשאישה מבקשת כריתת רחם מתבצע דיון ביחד איתה ומקבלים החלטה משותפת ומושכלת". בתגובה לדברים אמרה ח"כ תומאסלימאן "לצערי הקולות שעולים מהשטח מראים שבקופות החולים זה לא מה שקורה. בדיונים כאלה דעתה של האישה, ההרגשה שלה, לא תמיד באים לידי ביטוי והצורך במידע שקיים אצל הנשים לא תמיד מקבל מענה. חלק מהרופאים מסתכלים על המחשב וכמעט לא מכירים את הלקוחות שלהם".

בנוסף, עלתה בדיון העובדה כי קיימת כיום תרופה המאושרת לשימוש בישראל, היכולה להוות חלופה לניתוחים לכריתת רחם. עם זאת, התרופה אינה נכללת  בסל התרופות ועלות צריכתה עומדת על כ-800 שקל בחודש. בהתייחס לעבודה זו אמרה ח"כ תומאסלימאן: "אני בטוחה שמרבית הנשים אפילו לא יודעות על קיומה של התרופה ועל האפשרויות העומדות בפניהן. תפקידו של הרופא לוודא כי האישה שיושבת לפניו מקבלת את כל המידע ואת אפשרות הבחירה, מבין כל האופציות העומדות בפניה". יו"ר הוועדה גם דורשת לכלול את התרופה בסל התרופות. "לא יעלה על הדעת שמי שיש לה אמצעים תוכל לקבל את התרופה ומי שאין לה, תסבול בשקט או חלילה תמות בשקט", הדגישה.