הוועדה לקידום מעמד האישה הכריזה על מצב חירום בעקבות ריבוי מקרי רצח של נשים

הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת הכריזה על מצב חירום בעקבות ריבוי מקרי רצח נשים, זאת על רקע הרצח של אנגווץ וואסה בת ה-36 שנורתה בראשה ביום ראשון האחרון בלילה בנתניה, יחד עם עוד 19 נשים נוספות שאיבדו את חייהן מתחילת השנה.

"אני פונה אליך שוב וקוראת לך לצאת בהכרזה על מצב חירום", כתבה יו"ר הועדה חה"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) לרה"מ, "כל נרצחת היא עולם ומלואו, אישה עם חלומות ורצונות, משפחה, הורים וילדים שנהרסו חייהם. ולמרות כל זה, הממשלה בראשותך, על כל שריה ושרותיה, לא מצאה לנכון עד היום להוציא ולו הצהרה אחת אשר מגנה ומוקיעה את הפשעים הללו ופונה לציבור במסר ברור ומדיניות נחרצת להגנה על נשים".

2018-10-17_185759

יצוין שבשנת 2017 מספר הנרצחות היה דומה. בוועדה לקידום מעמד האישה מנסים לקדם את "חוק האזיקונים", לפיו כל גבר שיש נגדו צו הרחקה יסתובב עם אזיקון אלקטרוני שיתריע בפני האישה על קרבתו. מאבקה של ח"כ תומאסלימאן נמצא בידיהם של המשרד לביטחון ומשרד המשפטים המעכב אותו. "עד להוצאת החוק, נשים ימשיכו להירצח ולהיות בסיכון תחת הרגשת איום", הדגישה ח"כ תומאסלימאן.

הצעת "חוק האזיקונים", שמובילה ח"כ תומאסלימאן יחד עם ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), עברה בקריאה טרומית וכבר שנה שהן מחכות להסכמות מצד משרד המשפטים על מנת להוציא את החוק לפועל. בימים אלה, מחכה יו"ר הוועדה למסקנות המשלחת שיצאה לבחון את יעילות החוק בפורטוגל וספרד. לפי שעה, המשלחת טרם הגישה את מסקנותיה.

"עמדת המשרד לביטחון הפנים הייתה בעד להתקדם בחקיקה, תוך כדי בדיקת הנושא לאורך כל התהליך", הסבירה תומאסלימאן לאתר וואלה. "משרד המשפטים הוא זה שמתעקש לא להתקדם עד שלא יסתיימו כל הבדיקות. אנחנו מחכים להוצאת תזכיר ממשלתי".

מלבד חוק האזיקונים התוכנית הממשלתית למאבק באלימות נגד נשים יצאה לדרך בשנת 2017 לאחר שנים של דיונים ומאבקים מול הממשלה. התוכנית הוערכה בעלות של 50 מיליון שקל כל שנה, למשך חמש שנים. אולם בפועל, התכנית קיבלה מימון אשתקד של 20 מיליון שקל על ידי הממשלה, וטרם תוקצבה לשנת 2018.

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה מעידה כי היא נאבקת למען 30 מיליון הנוספים להשלמת התקציב ומוסיפה כי לצד זאת מדובר בתכנית לטווח הארוך. "אנחנו צריכים תכנית חירום עכשווית שתבדוק היכן אנחנו עומדים", היא אומרת. ח"כ תומאסלימאן דורשת מראש הממשלה "התייחסות קונקרטית" בעקבות מקרי הרצח האחרונים.

"בשנים האחרונות הממוצע עומד על כ-20 נשים. אנחנו עדיין באמצע אוקטובר, ויש לפנינו עוד חודשיים וחצי עד סיום השנה. היה לנו חודש בו נרצחו ארבע נשים ושבוע בו נרצחו שתי נשים. עוד לא שמעתי ציוץ אחד מצד השרים האחראים על הנושא, לא שמעתי מילת גינוי או זעזוע או אמירה שמדובר במצב חירום", הדגישה. שתיקתה הרועמת של הממשלה תמוהה לדבריה "כאילו הנשים הללו אינן אזרחיות והחיים שלהן לא שווים. בנוסף לכך שכל פעם אנו שומעים שהנרצחת האחרונה הגישה תלונות בעבר".