הוועדה לקידום חוק הלאום התכנסה 'כדי להעניש' את ועדת המעקב העליונה

הוועדה לקידום חוק הלאום התכנסה היום (רביעי) בניסיון למצוא נוסח מוסכם שיאפשר הצבעתו בקריאה שנייה ושלישית. הדיון בחן את הסעיף המשנה את מעמדה של השפה הערבית ביחס לעברית וחברי הוועדה לא סיכמו דבר – נוכח ההתנגדויות הרבות באופוזיציה וגם בקואליציה.

2018-05-16_204530

יו"ר הוועדה, ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד), החליט לקיים היום את הדיון, אף שחברי הכנסת של הרשימה המשותפת ביקשו לדחותו למועד אחר. חבר הוועדה, ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) פנה לאוחנה וביקש שלא לכנס אותה משום שבכוונתו להשתתף בשביתה הכללית בחברה הערבית בעקבות טבח המפגינים הפלסטינים ברצועת עזה ולכן לא הגיע לכנסת.

לדברי אוחנה, הוא לא נענה לבקשה "בשל תמיכת ועדת המעקב בחמאס". אוחנה כתב לג'בארין כי "פעילות מסוג זה, כשהיא מלווה בדברי הסתה והוצאת דיבתם של חיילי צה"ל המגנים על כולנו, צריכה להיות מוצאת מחוץ לחוק". הוא הוסיף "החלטתכם כחברים בכנסת ישראל להיענות לקריאת ועדת המעקב ולהיעדר מהשתתפות בדיון היא מגונה ובוודאי שאינה מחייבת". לפני שבועיים אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק הלאום. 64 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-50 התנגדו לה. הנוסח שאושר מרוכך יחסית, והושמט ממנו הסעיף שנועד להכפיף בפסיקות בג"ץ את ערכיה הדמוקרטיים של המדינה להיותה מדינת הלאום היהודי. בין היתר, מהנוסח שאושר הושמטה המלה "דמוקרטיה".

לצד סעיף המשנה את מעמדה הרשמי של הערבית ביחס לעברית, אושר גם סעיף המאפשר הקמת יישובים ליהודים בלבד. זאת, על אף שנציגי היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לכנסת הבהירו כי הסעיף אינו חוקתי. על פי הסיכום בקואליציה, הנוסח שאושר בקריאה ראשונה ייגנז בשל התנגדותן של כולנו, ישראל ביתנו והסיעות החרדיות. אישורו בקריאה ראשונה נועד לאפשר לקואליציה הבאה, אחרי הבחירות, להמשיך ולקדם את החוק במקום להתחיל את הליך החקיקה מתחילתו.