הוועדה למעמד האישה קיימה ישיבת חירום בעקבות הרצח של שלוש נשים תוך שבוע

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) התכנסה אתמול (חמישי) לדיון חירום בזמן פגרת הכנסת, בשל רציחתן של שלוש נשים בפרק זמן של שבוע, בכדי לקבל דיווח על המקרים ולעסוק בנושא אחריות הרשויות השונות. יו"ר הוועדה פתחה ואמרה: "תוך שבוע אחד שלוש נשים, תוך שלושה חודשים 6 נשים. נמאס לנו לספור גופות, ודנו בנושא הזה מעל ומעבר, וכל פעם ביקרנו את עבודת הרשויות והגשנו המלצות, אבל לצערנו הרב המשכנו באותו כיוון. 40 נשים נרצחו בלוד בשנים האחרונות, 8 נשים בכפר ראמה. המסר המתקבל בשטח הוא שיש הפקר, ואין לרוצחים ממה לחשוש. לא ייתכן שיש 100% פיענוח רציחות נשים יהודיות, אבל רק 50% אצל הנשים הערביות".

2017-04-07_194232

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני): "125 נשים נרצחו מאז 2011, ושלוש בשבוע האחרון. רצח הנשים במגמת עליה אבל אין מאמץ ממלכתי לטפל בכך. המפכ"ל כל היום עסוק בקצינה בשם צ', ובינתיים נשים נרצחות". רפ"ק נירה ראובני, קמ"ד נפגעי עבירה במשטרת ישראל, התבקשה ע"י הוועדה להציג את נתוני המשטרה לגבי מקרי רצח הנשים, ואמרה תחילה: "המשטרה נלחצת ולוחצת ופועלת ללא לאות בכל הכיוונים והדרכים האפשריות למנוע ולפענח את מקרי הרצח. במקרים של רצח ע"י בני זוג, אחוז הפיענוח במגזר היהודי והערבי הוא זהה". על פי הנתונים שהציגה, בשנת 2017 נרצחו 5 נשים בישראל, כאשר בשני מקרים הוגש כתב אישום ושלושה עוד בחקירה. בשניים מן המקרים גם הוגשו תלונות קודמות ע"י הנשים. בשנת 2016 נרצחו 25 נשים סה"כ, מהן 12 בידי בני הזוג ו-13 ממניעים שונים. מצב 25 התיקים – 6 סגורים, 6 בחקירה ו-13 הוגשו כתבי אישום. ב-7 מהם הוגשו תלונות קודמות. בכל תיק רצח, גו עולה כי הוגשו תלונות קומות, המשטרה עורכת תחקור כדי להבין וללמוד את הטיפול במקרה".

בדיון השתתפה היאם אזבארקה, אחותה של סיהאם אזבארקה שנרצחה בשבוע שעבר בלוד, אשר התבקשה ע"י יו"ר הוועדה לתת את עדותה את יחס המשטרה והרשויות למשפחות של הנרצחות. אזבארקה סיפרה בעדותה, בין השאר, כי מיד לאחר הרצח הגיע המשטרה לביתם, עצרה את אחיה הקטין וחקרה אותו ללא שהוסברו לו זכויותיו, והחלו לחקור את אימה באופן מאיים, ולנסות לגרום לה להודות שהיא הרוצחת. בהמשך, אימה אולצה להמתין בתחנת המשטרה, ללא כל אמצעי תקשורת, כשאינה יודעת אם ביתה בחיים או לא. יו"ר הוועדה: "הדרך שבה דיברו לאם זו לא צורת חקירה אלא התעללות. לעומת זאת, את מצלמות האבטחה מסביב טרחה המשטרה לאסוף מהשכנים רק שבוע לאחר הרצח, ואני אישית דיווחתי לשר ארדן קודם לכן על המצלמות".

עו"ד מרים זלקינד משדולת הנשים הוסיפה: "הממשלה הייתה צריכה להיות זו שמתכנסת לדיון חירום. לא רק שאין תכנית לאומית, אין אפילו גינוי…. הנרצחת בכפר ראמה התלוננה על איומים על חייה לפני חודשיים. כולם ידעו שהיא מאוימת והיא תירצח. אין מקום על הקיר לעוד כתובות כל שבועיים וחצי נרצחת אישה. מתוך 6 הנשים, 5 היו מתחת לגיל 40, זה נשים שלא הספיקו לחיות. כמה ננשים צריכות למות כדי שהממשלה תיקח את הנושא ברצינות? כמה עוד תמונות של ראשים ערופים?". לדברי ח"כ שי: "הנתונים מזעזעים על פי כל קנה מידה, והאישה ה-126 כבר הולכת לה ברחוב, רק מחכה שמישהו יהרוג אותה בזמן הקרוב, ואנחנו לא נושיע אותה. רצח נשים זו לא רעידת אדמה או מגיפה, ולא בא משמים. את רוב המקרים אפשר כנראה לצפות. צריך לעשות, לא רק תכנית להגנת עדים, אלא תכנית להגנת נשים".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון: "אני פונה לראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, ולשר גלעד ארדן, הממונה על ועדת השרים לטיפול באלימות כנגד נשים, ואומרת שהמצב שקרה בשבוע שעבר חייב התייחסות. אולי לא רואים אישה נרצחת מהמסוק למעלה כמו שלא רואים פקקים, אבל עיתונים הם בטח קוראים, והייתה חייבת לצאת מהם אמירה מבלי שנדרוש אותה. נדרשת הבנה שיש מצב חירום ונדרשת תכנית חירום מידית. אנו לא רוצות להמשיך לספור גופות עד שייגמרו התכניות לטווח הארוך. ועדת השרים למניעת אלימות נגד נשים חייבת להתכנס ולדון בהמלצות שמחכות לאישור ותקצוב של שולחנה כבר זמן רב. יש שם פרק שלם על רצח נשים, והעיכוב בדיון מראה שרצח נשים ואלימות נגדן לא בעדיפות אצל רשויות המדינה". "הוועדה דורשת לקבל מהמשטרה עדכונים על ההתפתחויות בחקירת מקרי הרצח, כמו גם לגבי בירור שתערוך על היחס שניתן למשפחת אזבארקה, ומפה שולחת הוועדה את תנחומיה למשפחות הנרצחות", הדגישה.