הוועדה למעמד האישה דנה בהעסקה קבלנית באקדמיה; ח"כ תומא-סלימאן קראה לקדם העסקה ישירה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן  (חד"שהרשימה המשותפת) קיימה אתמול (רביעי) דיון בנושא "העסקה קבלנית פוגענית של עובדות הניקיון במוסדות להשכלה גבוהה בארץ". יו"ר הוועדה פתחה את הדיון ואמרה: "כתוצאה ממדיניות ברורה של מקבלי ההחלטות בישראל, ליצירת רמות שונות של עובדים בשוק התעסוקה, תופעה ההעסקה הקבלנית והלא ישירה הלכה והתפשטה. יש מי שמגדיר העסקה זו כעבדות מודרנית, אבל לכולם ברור שהיא מביאה לפיחות בזכויות העובדים. חשבנו לנכון לקיים את הדיון בכדי לתת במה בכנסת ולהציע את עזרתנו לעובדי הניקון, שברובן הן עובדות למעשה, במוסדות ההשכלה הגבוהה, אשר נאבקים להתאגד ולהפוך לעובדי המוסדות".

2017-07-20_201928

הפגנה למען העסקה ישירה של עובדות ועובדים בהשכלה הגבוהה מול מטה משרד החינוך בירושלים, 9 במאי 2017. בין המפגינים: ח"כ דב חנין מחד"ש הרשימה המשותפת (צילום: הקואליציה הארצית להעסקה ישירה)

מנהלת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, עו"ס אורנה עמוס, הוסיפה: "אנחנו לא מסכימים כלל לטיעון שהעסקה ישירה תעלה יותר, והאוניברסיטאות, מוסד ציבורי שצריך לנהוג בשקיפות, מסרב לחשוף את החוזים עם הקבלנים, בכדי שנוכל לבחון את הנתונים ולחשב את העלויות. כל תומכי השוק החופשי מקדשים תחרות, אבל יש מחסור אדיר בעובדי ניקיון, ושכרם עדיין נשאר ברצפה, בגלל אותם מכרזים שמקבעים את השכר. אם דוגלים בתחרות, תאפשרו תחרות. יש כאן שאלה ערכית, ובעיניי, גם אם העסקה ישירה תעלה יותר, ראוי יהיה לזכור את כל אותם עובדים, שכשהאוניברסיטה בוחרת להקים עוד ועוד בניינים, וזה מצוין, היא מוסיפה להם משימות באותו שכר".

יו"ר ועד עובדות הניקיון באוניברסיטת בן גוריון, פאני דלמר, סיפרה לוועדה כי היא עובדת באוניברסיטה כבר כ-30 שנה, וכל חודש מקבלת כ-4000 שקל, אך השכר אינו קבוע ואינו ידוע מחודש לחודשו "כי הקבלנים עושים מה שהם רוצים", אך ציינה כי לפחות הוותק והזכויות נשמרות בעת שהקבלנים מתחלפים יו"ר ועד עובדי הניקיון באוניברסיטת ת"א, עלי תולת ציין כי ימי המחלה שנצברו לא נשמרים בעת שקבלנים מתחלפים, וכי הוא עצמו נאלץ לעבור ניתוח בגבו, אך אין לו מספיק ימי מחלה להחלמה בשל חילופי קבלנים לאחרונה באוניברסיטה.

מנכ"לית האוניברסיטה העברית, בלהה שפירא הגיבה: "בשם כל ועד ראשי האוניברסיטאות אני יכול להגיד אני שאין אצלנו עבודה פוגענית. כל אחד מהמוסדות דואג לבקשה קבועה על מה שמקצה הקבלן לעובדים, ורואי חשבון שבוחנים את תלושי המשכורת שמונפקים. חשוב בהקשר זה, של השכר, לזכור שהשכר תלוי בהיקף המשרה, דבר שגם משתנה אצל מרצים, חוקים ועובדי סגל מנהלי. ללא קשר לעלויות, אם כיום לאוניברסיטה שלנו יש 1100 עובדים, הרי שקליטת מאות עובדי ניקיון, משק, שומרים וכו' יביאו להכפלה של המספר, ולצורך במנגנון גדול בהרבה מזה שקיים היום".

בהופעה נדירה בוועדה, קבע יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) שעמדת האוניברסיטאות מקובעת "והגיע הזמן שתשתנה ותבינו שהגבינה שלכם זזה. חוסר יציבות כרוני לאלפי עובדים ותלות מוחלטת בקבלן שעושה מה שהוא רוצה, זה בלתי אפשרי ולא מתאים לעולם התעסוקה כיום. אם אצלכם יש מסגרת עבודה ייחודית אז תגיעו להסכם קיבוצי ייחודי, שלוקח בחשבון את שעות העבודה, הסמסטרים, וכל המאפיינים. אף אחד לא חולק על זכות מרצים לשבתון, אבל מעובדי ניקיון מתעלמים. כל היחס והחיבוק לא יעזור, כי בסוף הם מרגישים לא שווים לעובדים אחרים. אנחנו פה כדי שתשנו את זה, ואם לא, אז נעשה את זה בחקיקה".

הוועדה ביקשה בדיון גם לשמוע את עמדת המועצה להשכלה גבוהה בנושא, ונציגה השיב כי המועצה מפקחת רק על הפן האקדמי, והניהול הוא בסמכותו העצמאית של כל מוסד. גם משרד העבודה התבקש להתייחס לדברים, ונציגו אמר כי בסמכותם לפעול נגד הקבלנים, וגם נגד האוניברסיטאות כמקבלות שירות, אבל רק על הפרת חוקי מגן, וכל מה שעלה בדיון איננו נופל בגדר זה.

לדברי עו"ד דבי גילדחיו, מהאגודה לזכויות האזרח: "אין פה תלונה על אי חוקיות וגם לא על אכיפה, אלא מדובר פה בסוגיה ערכית עקרונית. מה העקרונות שאתם לוקחים על עצמכם כמוסדות אקדמיים מחנכים? אתם אנשים עם אחריות חברתית וצריכים לקום ולהיאבק לשינוי המציאות".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה: "אי אפשר לדבר על עובדי ניקיון או שומרים או כל סוגי העבודה שנמצאים בהעסקה לא ישירה, אלא כעובדים הכי מוחלשים. אף אחד לא מעסיק חוקרים או מנכ"לים בצורה כזו. לעבוד 30 שנה ולהישאר בשכר מינימום, חוסר יכולת לנבא את הכנסתם בחודש הבא, או אם תהיה מועסק, ימי מחלה שלא מעוגנים במעבר בין מעסיקים – איך אפשר לקרוא לזה בשם כלשהו חוץ מהעסקה פוגענית? נכון שהכל במסגרת החוק, לכאורה, אבל יש גם מוסר מעבר לכך. הממשלה גם היא מתנערת מאחריות, והבנו זאת היטב מעמדת המל"ג. אם שרי הבריאות והאוצר יכולים להגיע להסכמים של בבתי חולים, אין סיבה שמשרד החינוך לא יגיע להסכם על עובדי קבלן באוניברסיטאות".

"ראשי האוניברסיטאות, קחו עמדה, ונתפח במאבק משותף כדי שהממשלה תיתן את הכסף. אנו עושים את זה בהרבה סוגיות, למשל המקלטים לנשים, ואפשר לשבת באותו צד של המתרס, ולפתור את זה. כל הדיבורים על זה שהחוקים כן מאפשרים העסקה ישירה לא הוגנת – תם זמנם!", הדגישה.