הוועדה לזכויות הילד: חוקי הפיקוח על המעונות והתקנת מצלמות במעונות אינם מיושמים

החוק לפיקוח על המעונות וחוק התקנת מצלמות במעונות שחוקקו לפני שנתיים ואינם מיושמים. כך עולה מישיבת הוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) שנערכה אתמול (שני). "הוועדה רואה את הסחבת והעיכוב באישור התקנות כביזוי החוק וזלזול בילדינו. שלומם ובטוחנם של ילדינו לא הוסדרו עשרות שנים", הדגיש ח"כ ג'בארין בפתח הישיבה.

ח"כ יוסף ג'בארין בדיון בוועדת הכנסת לזכויות הילד (צילום: הכנסת)

 

"אחרי עבודה לא קלה נחקקו שני חוקים שיתנו מענה ולו חלקי לדאגות של כולנו. אבל למרות שהחוק נקב בלוחות זמנים, התקנות שהיו צריכות להגיע לאישור הוועדה כבר בחודש אוקטובר עדיין לא מוכנות, וחוק התקנת המצלמות שאמור להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר הקרוב לא בשל, כי משרד העבודה טרם הכין את המנגנון לתמרוץ המעונות שיתקינו מצלמות", הוסיף ג'בארין.

לדברי ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) "מרבית המעונות מתנהלים בצורה טובה. לא בכולם מתעללים. החקיקה נועדה למנוע מקרים. אני יוצאת לא מעודדת מהדיון. אני מציעה בעניין נוסח התקנות – משרד העבודה רוצה לפרסם את הטיוטה להערות הציבור ורק אז להעביר לוועדה. הדיון בתקנות בוועדה יכול להתקיים במקביל. אם נחכה להסכמות בין כל משרדי הממשלה זה לא יקרה".

מנהל אגף מעונות יום במשרד העבודה והרווחה, אמר מדינה הבטיח: "נכין את התקנות הכי מוקדם שאפשר. זה בראש מעיינינו. זה הליך מתיש אבל יש לו תכלית הכי ראויה. אנו באמת בישורת האחרונה, אבל גם הטיוטה עוד תעבור הרבה תהפוכות". אך ח"כ ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד) העירה: "המצב עגום משנדמה לנו. יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל. מספר הפקחים מועט, ובפריפריה המצב עוד יותר עגום – רק 2% מהמעונות מפוקחים במגזר הערבי בכל הכרמל יש רק מעון מפוקח אחד. חוקים מועברים והיישום נדחה כל פעם מחדש כמו במדינת עולם שלישי".

על כך הוסיפה ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה הלאומית לשלום הילד: "נציג האוצר בדיון מדבר כאילו אין חקיקת כנסת. ישבו ימים שלמים, גם בפגרה להעביר פה חוק. תפקיד משקדי הממשלה להביא את התקנות באופן מיידי. הפיקוח קובע תקינה מחייבת. אי אפשר להגיד לילדים 'תסתדרו לבד'. אסור לדחות את חובת התקנת המצלמות. אל תאפשרו דחייה נוספת".

יו"ר הוועדה, ח"כ ג'בארין, סיכם: "הוועדה פונה למשרד העבודה ולמשרד האוצר לסיים את התקנת התקנות שצריך היה להכין לפני שנה. הוועדה דורשת לקבל את נוסח הטיוטה, לאחר שאושר על ידי השר, תוך ימים ספורים. כדי לוודא זאת, הועדה תתכנס לדיון נוסף תוך שבועיים. הוועדה רואה את הסחבת והעיכוב באישור התקנות כביזוי החוק שקבע שאת התקנות צריך היה לאשר לפני שנה. הוועדה רואה חשיבות בקמפיין ציבורי שיעורר מודעות המעונות לחובתם לבקש רישוי ראשוני על פי חוק, ואת מודעות ההורים לסיכון שבשיבוץ ילד למעון שאינו מבקש רישוי".