הוועדה לזכויות הילד: דיונים מרתוניים לקביעת התקנות לפיקוח על מעונות יום

"דיונים מרתוניים בתקנות חוק הפיקוח על מעונות יום נערכים בימים האחרונים במסגרת הוועדה לזכויות הילד של הכנסת. אך לצערי, הממשלה לא הבטיחה את התקציבים הנדרשים ליישום התקנות ולכן לא יכולנו לאשרן. הקו שהנחה אותי ואת חברי הוועדה הוא לא לוותר על שלום הילדים, וגם לא להשית עול כלכלי נוסף על ההורים. אני מקווה שהממשלה תפתח את הכיס ותהיה בשורה לגיל הרך". כך מסר הבוקר (חמישי) יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת). הוא הוסיף כי הדיונים יימשכו ביום שני הקרוב.

מעון נעמת בנס ציונה (צילום: שוקר מהנדסים ויועצים)

הוועדה המשיכה אתמול במשך שעות רבות לדון בתקנות חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות), כאשר הדיון התמקד בפרק השלישי לתקנות העוסק בהכשרה הראשונית למועסק בתפקיד מחנךמטפל במעון, ובהדרכות וההכשרות שעל צוות המעון לעבור במהלך כל שנה. התקציב הקיים ליישום החוק הוא 40 מיליון שקל בשנה, בעוד רק עלות ההדרכות החינוכיות המוצעות בתקנות היא כ-105 מיליון שקל בשנה, ועלויות התקינה המוצעות היא מאות מיליונים נוספים. מדובר בפערים של מאות מיליוני שקל בין הצעת התקנות לפיקוח על המעונות לבין התקציב הקיים ליישומן.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בדיון: "אני מבינה את המצוקה הכלכלית, אבל היו למשרדי הממשלה שנתיים, ועדיין המינימום של התקנות לא פוגש את מקסימום התקציב המוצע. עם יד על הלב, אלה לא תקנות להתגאות בהן, ואני קוראת לשני השרים ולשני המשרדים, לחזור לוועדה עם פתרונות ותקציב בצדם, אחרת מה שינינו בעולם?! ובעוד אנו פה מדברים, לפני 40 דקות פעוט ברחובות נפצע באורח קשה בפעוטון, והנה התוצאות של החוסר בתקנות".

לדברי ח"כ ג'בארין: "כל המטרה של חוק הפיקוח ושל התקנות היא הגנה על ילדינו, וצורך זה מקבל משנה תוקף בצל כל האירועים האחרונים של התעללות בילדים במעונות. נוסח התקנות שהוגש לנו בהחלט אמור לקדם מטרה זו, ונציגי משרד העבודה והרווחה אמרו ביושר שזה לא המצב האופטימלי, אבל זה מה שסברו שניתן לקדם בתקופה הקרובה ועדיין יביא שינוי מהותי בהבטחת שלום ילדינו". "כל חברי הוועדה מסכימים כי מה שהוצע הוא ראוי מבחינת העקרונות של תקינה, תפוסה, שטח ככשרות והדרכות, אך המכשול העיקרי הוא אי הבאת תקציב הולם, והדבר מכריח אותנו לשקול הפחתה בסטנדרטים הראויים המוצעים בתקנות", הוסיף.