הודות לסוציאליסטים: המפלגה הימנית של ראש ממשלת ספרד ניצחה בהצבעת אמון

המפלגה הימנית של ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, ניצחה אמש (שבת) בהצבעת אמון בפרלמנט. בעקבות תוצאות ההצבעה יוכל ראחוי להמשיך לכהן בתפקיד. ראחוי הודיע בהמשך לניצחון מפלגתו כי יציג את ממשלתו ביום חמישי הקרוב על מנת להשביע את חבריה כבר ביום שישי. הקמת הממשלה החדשה תביא לסיומו של מבוי סתום שנמשך כמעט שנה, בהם נערכו שלוש מערכות בחירות במדינה. על כך מוסר העיתון הספרדי "אל פאיס".

2016-10-30_195018

פעילי המפלגה הקומוניסטית והנוער הקומוניסטי בהפגנת הרבבות שנערכה אמש במרכז מדריד נגד ממשלת הימין החדשה. הפעילים נושאים דגלים אדומים ודלגי הרפובליקה הספרדית (צילום: אל פאיס)

ניצחון הימין הניאו-ליברלי התאפשר הודות למפלגה הסוציאליסטית הספרדית  שהחליטה בשבוע שעבר לאפשר למפלגה השמרנית לזכות בשלטון. בהצבעה פנימית של הנהגת המפלגה הוחלט כי תימנע בהצבעת אי–אמון בממשלה בהמשך השבוע. בהצבעה שנערכה אתמול בפרלמנט 15 חברים מהסיעה הסוציאליסטית הצביעו נגד ראחוי ונגד החלטת מפלגתם. אבך 68 נמנעו וכך התאפשר לראחוי להקים ממשלת מיעוט.

ראחוי, העומד בראש המפלגה העממית הפסיד בהצבעת אמון בתחילת חודש ספטמבר כשזכה לתמיכתם של 170 חברי פרלמנט אך לא הצליח לרתום את תמיכת האופוזיציה וכשל בהשגת מספר הקולות הנחוץ להקמת ממשלה. הפסד זה עלול היה להביא את ספרד למערכת בחירות שלישית תוך שנה, אך הצעד שנקט המפלגה הסוציאליסטית איפשר לראחוי לתפוס את התפקיד מחדש וללא בחירות.

בהצבעה הקודמת הצביעה המפלגה הסוציאליסטית, כמו גם מפלגת אונידוס פודמוס של השמאל – קואליציה של פודמוס והשמאל המאוחד של המפלגה הקומוניסטית, יחד עם מפלגות בסקיות וקטלוניות, נגד ראחוי, שזכה בבחירות שנערכו ביוני האחרון רק ב-137 מושבים מתוך 350 מושבים בפרלמנט. הסוציאליסטים הגיעו אז למקום השני עם 86 מושבים, והימנעותם בהצבעת האמון תאפשר לראש הממשלה המכהן להשיג את הרוב הדרוש לו בפרלמנט – שכן כדי לעשות זאת הוא זקוק להימנעותם של לפחות 11 חברים בבית הנבחרים. אונידוס פודמוס, המתנגדת לצעדי הצנע הניאו-ליברליים, סיימה ביוני במקום השלישי עם 71 מושבים, ואילו שותפתה הקואליציונית הפוטנציאלית של השמרנים, מפלגת סיודדנוס הימנית, קיבלה 32 מושבים בלבד.

על רקע המשבר הקפיטליסטי שאינו מרפה, המערכת הפוליטית בספרד נקלעה למשבר מתמשך בשנה האחרונה לאחר שמערכות הבחירות בדצמבר וביוני לא אפשרו למפלגה כלשהי להקים ממשלה. בבחירות שנערכו בדצמבר 2015 נשברה המערכת הדו–מפלגתית של השמרנים והסוציאליסטים, ששלטו לסירוגין בספרד במשך 40 שנה בעקבות הופעת אונידוס פודמוס בשמאל.

התמיכה למעשה של הסוציאליסטים בימין גררה ביקורת בתוך המפלגה ומחוצה לה. בתחילת החודש התפטר מתפקידו מנהיג המפלגה הסוציאליסטית פדרו סנצ'ז, זאת לאחר שהפסיד בהצבעה שבה הכריעו חברי המזכירות כי יודח מתפקידו. ראשי המפלגה ביקשו להדיח את סנצ'ז, שהתנגד לראחוי ולממשלתו הימנית, בתקווה כי הצעד יוכל לסלול את הדרך עבורה להקמת ממשלה חדשה. אמש רבבות במרכז מדריד ודרשו שלא לאפשר הקמת ממשלת ימין נוספת. רכז השמאל המאוחד וחבר הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית, אלברטו גרסון מתח ביקורת קשה על תוצאות ההצבעה. הוא האשים את מנהיגי הסוציאליסטים שברצונם "להלבין את מעשייה של המפלגה השמרנית המושחתת ביותר באירופה ולהחזיר את המאפיה הבורגנית השלטון". לדבריו, ממשלת הימין שלא קיבלה את הרוב הנחוץ כדי למשול, עתידה ליפול ובמהרה.