הוגשה עתירה לבג"צ בדרישה לעצור את הייצוא הביטחוני לאוקראינה

באמצעות עו"ד איתי מק, הוגשה עתירה לבג"צ בדרישה להורות למשרדי הביטחון והחוץ לעצור את רישיונות הייצוא הביטחוני המשמש ניאו-נאצים ואנטישמים או שעלול לשמש ניאו-נאצים ואנטישמים באוקראינה, ובהתאם להימנע גם מלתת רישיונות חדשים. את העתירה הגישו פעילות ופעילי זכויות האדם זוהרה חדד, אליוט כהן, ורוניקה כהן, ד"ר חנה ספרן, רעיה רותם, חנה בר"ג, אמיר ביתן, ורד ביתן, רזי אילן, ד"ר גרסיאלה קורס, רם כהן, ג'סיקה נבו, עמרי נג'אד, איבון דויטש, לאה הורוביץ, שושנה הלפר, צילי גולדנברג, פפה גולדמן, עדה בילו, תמר מילבסקי, עודד סולן, רוסמרי סולן, ניצה אמינוב, יוסי טבדיוגלו, שחף ויסבין, אורן רימון אור, נעמי קירשנר, נורה אורלוב, גיא הירשפלד, גיא בוטביה, ניב חכלילי, מאיר ברזילי, ד"ר אילנה המרמן, מיאקו גליקו, צבי בנינגה, אלי אמינוב, תמר להן, יואב הס, עירית הלביא, אבישי הלביא ומיכל פלג.

2018-07-05_202347

אנשי מיליציית "אזוב" האוקראינית (צילום: הומניטה)

 

על רקע הפלישה הרוסית לחצי האי קרים ולמזרח אוקראינה, שהחלה בסוף חודש פברואר 2014 תוך הפרה של החוק הבין-לאומי, הוקמו באוקראינה מספר מליציות "מתנדבים" ניאו-נאציות ושל הימין הקיצוני, אשר המוכרת בהן מכונה "אזוב". לממשלה בקייב היה נוח שיחידות מתנדבים וחוליגנים "פרטיות" יסייעו בלחימה נגד הרוסים והכוחות הבדלניים הפרו-רוסים, בדרום ובמזרח המדינה.

סמלי המיליציה המוכרים כסמלים ניאו-נאצייםחברי המיליציה נוהגים להצדיע במועל יד, לשאת סמלים של צלב קרס והאס.אס., להודות בתפיסות הניאו-נאציות שלהם ולהכחיש את השואה. בראיון בחודש מארס 2015, דובר המיליציה אמר כי "רק" 10 עד 20 אחוזים מחבריה הם נאצים.. בשנת 2014, לוחם במיליציה הסביר בראיון לעיתון ה"גרדיאן" הבריטי, כי הוא נלחם ברוסים מאחר שלטענתו פוטין יהודי.

כבר באביב 2015 החלו חברים במליצית "אזוב" להפוך לחלק מכוחות הביטחון הסדירים האוקראינים, ובמיוחד ביחידת המשמר הלאומי הכפופה לשר הפנים. המיליציה גם מעודדת את חבריה ותומכיה להצטרף לשורות הצבא האוקראיני.

צמיחת מליצית "אזוב" הינה חלק בלתי נפרד מהתחזקות האנטישמיות, האנטי-קומוניזם וכוחות הניאו-נאצים באוקראינה, בתמיכה או בהעלמת עין מצד הממשלה בקייב. בשנים האחרונות חלו אירועים חמורים בהם קבוצות ניאו-נאציות תקפו יהודים ואתרי זיכרון יהודיים ברחבי אוקראינה, תקפו תערוכות נגד האולטרה לאומנות האוקראינית, פשטו באלימות על מועצות מקומיותתקפו עיתונאיםקומוניסטים, צוענים ולהט"ב.

עו"ד מק מסר ש"ככל הנראה בשל רגישות וחשיבות יחסיה של מדינת ישראל עם רוסיה, רב הנסתר על הגלוי באשר לטיב היחסים הביטחוניים של מדינת ישראל עם אוקראינה. למרות זאת, על פי דיווחים ופרסומים שונים באוקראינה, בין היתר: כוחות הביטחון האוקראינים משתמשים ברובים מדגמים ישראליים ומקבלים אימונים מישראלים, חברי מליצית 'אזוב' משתמשים ברובי תבור, וכן ישנם ישראלים המאמנים את יחידת המשמר הלאומי".

ועוד הדגיש עו"ד מק ש"למדינת ישראל יש מחויבות מיוחדת למאבק העולמי בניאו-נאצים ובאנטישמיות. אף אם קיים אינטרס כלשהו בהמשך הייצוא הביטחוני הישראלי לאוקראינה, העותרים סבורים כי מדינת ישראל אינה יכולה לקחת סיכון שנשק ואימונים ישראליים ישמשו חיילים ניאו-נאצים ואנטישמים". בעתירה נטען כי משרדי החוץ והביטחון מפרים את החלטות ממשלת ישראל להיאבק באנטישמיות.

"בזמן מלחמת העולם השנייה, הנאצים ועוזריהם השמידו יהודים, צוענים, קומוניסטים ולהט"ב. עתה יהודים, קומוניסטים, צוענים ולהט"ב מאוימים, מותקפים ונרדפים ע"י ניאו-נאצים באוקראינה, והדבר אינו מעניין את משרדי הביטחון והחוץ", סיכם עו"ד מק.

 

קישור לעתירה:

https://files.acrobat.com/a/preview/573a77b3-1785-4607-a452-01645ccf9027