הוגשה עתירה לבג"ץ לעצור את הייצוא הביטחוני לדרום סודאן

עתירה לבג"ץ בדרישה לעצור את כל הייצוא הביטחוני הישראלי לדרום סודאן הוגשה אתמול (שלישי) על ידי עו"ד איתי מק. העתירה הוגשה בשמם של יעל עגור אורגל, שירה יהב, סיגל קוק אביבי, עירית הלביא, דניאלה יואל, רם כהן, חיים שוורצנברג, ורוניקה כהן, רלה מזלי, עודד אפרתי, פרופ' בן ציון מוניץ, אמנון לוטן, ד"ר ישי מנוחין, ד"ר דליה זק"ש, ד"ר חנה ספרן, נעמי קירשנר, יעל רביד, רוני סגולי, אליעד פרידמן גרין, מונים אהרון, עדנה פינצ'ובר, רמי פינצ'ובר, גלעד ליברמן, נוני טל, גיא בוטביה, אלי אמינוב, ורד ביתן, מיאקו גליקו, אלדד ציון, גיא הירשפלד, אלישבע קרבצוב, רעיה רותם, צילי גולדנברג, אבישי הלביא, מיכל פלג, גיל גוטגליק, חנה בר"ג, עדה בילו, תמר כהן, חיה אופק, אמנון שפירא, נטשה דודינסקי, אפרת מרגלית, יוסף (פפה) אללו, אלי ברקת, חגית עופרן, איל רז, בלהה גולן, דניאל סילברמן, רוסמרי סולן ונורה אורלוב.

2019-02-20_204607

דיון בבג"ץ נגד מכירת נשק לדיקטטורות. במרכז הצילום: עו"ד איתי מק (צילום: חמושים)

בעתירה נאמר שמאז בסוף 2013 מתנהלת מלחמת אזרחים רצחנית בדרום סודאן. עד כה ישנם לפחות מאות אלפי הרוגים, מיליוני פליטים, עקורים ואזרחים הסובלים מרעב. אין מחלוקת כי הצדדים הלוחמים, ובמיוחד ממשלת דרום סודאן והמליציות הקשורות אליה, מעורבים בפשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם.

כוחות הביטחון של ממשלת דרום סודאן והמליציות הקשורות אליהם, פועלים בשיטה של "אדמה חרוכה", פושטים על כפרים של אזרחים המזוהים מבחינה פוליטית או אתנית עם האופוזיציה, מוציאים להורג את הגברים, אונסים את הנשים והילדות, וחוטפים את הילדים כדי שישמשו כחיילים.

בנסיבות אלה, האיחוד האירופאי מטיל מזה שנים ארוכות אמברגו נשק על דרום סודאן, ארה"ב הקפיאה בתחילת שנת 2014 את הסיוע הצבאי שלה לשם וגם מועצת הביטחון של האו"ם הטילה אמברגו נשק וסיוע צבאי לדרום סודאן (החלטה 2428).

לדברי העותרים "רב הנסתר על הגלוי לגבי המעורבות הישראלית במלחמת האזרחים, אך אין מחלוקות כי כוחות הביטחון הדרום סודנים והמליציות הקשורות אליהם, ביצעו ומבצעים פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה והפרות חמורות של זכויות אדם גם באמצעות נשק ישראלי".

למרות שתי העתירות שהוגשו לבג"צ (בג"צ 2041/15, ועתירה שהוגשה יחד עם ח"כ תמר זנדברג בבג"צ 3893/16) והתחייבות מדינת ישראל לאו"ם, משרד האוצר האמריקאי פרסם בדצמבר האחרון את דבר הטלת סנקציות על האלוף (במיל') ישראל זיו וחברותיו, על רקע מכירתם נשק בשווי כ-150 מיליון דולר לצדדים היריבים במלחמת האזרחים בדרום סודאן, "תשלום שוחד לבכירים בממשלה הפושעת שם, ומעורבותם בקונספירציות עם שכירי חרב שנועדו להעשיר את כיסם – הכול במסווה של 'פעילות חקלאית"', נאמר בעתירה.

בעתירה נטען כי כל המיקומים של "פעילות חקלאית" זו ברחבי דרום סודאן, צמודים למתקנים של הצבא הדרום סודני, רגישים ביטחונית, חלקם נמצאים בחזית הלחימה ובאזורי רעב, ובאופן היסטורי הם שימשו לצורך ייצור אספקה לצבא. "במקום להגיב באופן ענייני לדרישת העותרים לעצור את כל הייצוא הביטחוני הישראלי לדרום סודאן לנוכח אמברגו מועצת הביטחון של האו"ם והחלטת הסנקציות של ארה"ב כלפי זיו, ראשת האגף לפיקוח על על הייצוא הביטחוני (אפ"י) רחלי חן החליטה, לא בצדק, לגלגל את אחריותה אל שופטי בג"צ הנכבדים", מסר עו"ד מק.

קישור לעתירה:

https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn%3Aaaid%3Ascds%3AUS%3Aaaabc2f0-eeed-42db-98bb-1b5e2f59534d