הוגשה עתירה לבג"ץ בדרישה לחשוף את הנהלים למעקב ולפיקוח אחר פעילי שמאל

העתירה לבג"ץ הוגשה היום (רביעי), באמצעות עו"ד איתי מק, כדי להורות למשטרת ישראל לחשוף את נהלים לפיקוח למעקב אחד פעילי זכויות אדם ואנשי שמאל. אל העתירה הצטרפה קבוצה גדולה של פעילים, ביניהם שירלי נדב, גיא הירשפלד, דפנה בנאי, איתמר פיגנבאום, ד"ר ענת מטר, ד"ר ישי מנוחין, סיגל קוק אביבי, מחמד אבו חומוס, אורלי נוי, שושנה לונדון ספיר, ד"ר צביה שפירא, צילי גולדנברג, גיא בוטביה, תמר כהן, פרופ' ניב גורדון, שאול צ'ריקובר, אבשלום רוב, ד"ר סנאית גיסיס, אלי אמינוב, רמי פינצ'ובר, עדנה פינצ'ובר, פרופ' בן ציון מוניץ, ורד ביתן, פרופ' יגאל ברונר, פרופ' נורית פלד אלחנן, עודד אפרתי, עופר ניימן, נעמי קירשנר, רוני סגולי, אור בן דוד, אבישי הלביא, עירית הלביא, רחל חיות, חיה אופק, עידית ברסלאור, רעיה רותם, יואב הס, סהר ורד, שחף ויסבין, ג'סיקה נפומנש, נוני טל ומיאקו גליקו.

משטרת ישראל אישרה כי ברשותה נהלים, פקודות והנחיות הרלוונטיים למעקב ולפיקוח של המשטרה אחר פעילי זכויות אדם ואנשי שמאל, בשל "פעילות פוליטית, חתרנית או מתסיסה", אך מסרבת לחשוף אותם מאחר שלטענתה אגף חקירות ומודיעין הוחרג מתחולת חוק חופש המידע, והחשיפה תפגע בתפקודה.

עו"ד מק סר כי "בשום חוק, פקודה או נוהל של משטרת ישראל, שפורסמו לציבור, לא מוגדר תפקידה לשמש כמשטרת מחשבות ולא ניתנה לה סמכות לבצע רדיפה פוליטית. פעילים ופעילות להגנה על זכויות אדם ואזרח, ופעילים פוליטיים, לעולם אינם יכולים לשמש כמטרה למעקב ולהפרת זכויותיהם, רק בשל דעותיהם. פעילות להגנה על זכויות אדם ואזרח, ופעילות פוליטית, אינן פשע או טרור".

לדבריו "קיים אינטרס ציבורי עצום בחשיפת המידע המבוקש, הן כדי לוודא שמשטרת ישראל אינה חורגת מסמכותה בחוק, והן מאחר שהמעקב והפיקוח כלפי פעילי זכויות אדם ואזרח ופעילים פוליטיים, בשל דעותיהם ולא כי ביצעו עבירה פלילית, עלולים להתנגש עם זכויותיהם המוכרות בחוק ובפסיקה הישראליים ובדין הבין-לאומי. בנוסף, עוד טרם חקיקת חוק חופש המידע, עוגנה בפסיקת בית המשפט העליון החשיבות של פרסום הנחיות מנהליות שמשפיעות על זכויות הפרט".

העותרים סבורים כי לנוכח החשיבות הציבורית העליונה ולצורך קיום משטר דמוקרטי תקין במדינת ישראל, חלה חובה על משטרת ישראל לחשוף את המידע המבוקש אף אם חוק חופש המידע אינו חל לגביו.

 

קישור לכתב העתירה:

https://documentcloud.adobe.com/link/track?uri=urn%3Aaaid%3Ascds%3AUS%3Aec2d87c8-0348-4281-b68f-542f94b03c37