הוגשה הצעת חוק מבקשת להסדיר את מעמד של 22 אלף מטפלות המשפחתונים

הצעת חוק ראשונה מסוגה, שתאפשר הסדרה של מודל התעסוקה של מטפלות המשפחתונים המפוקחים על ידי משרד העבודה והרווחה, והגדרתן כשכירות הוגשה בשבוע שעבר. כ-22 אלף מטפלות מפעילות מביתן משפחתונים המסובסדים על ידי משרד העבודה והרווחה.

משפחתונים אלה מספקים מסגרת לכ-18 אלף פעוטות. חלק ניכר מהמשפחתונים פועלים בפריפריה, ובכך מאפשרים לנשים רבות להשתלב בשוק העבודה. 3,700 מהמטפלות מאוגדות בארגון כוח לעובדים.

2018-03-19_210900

ח"כ דב חנין נואם בעת הפגנת המטפלות במשפחתונים ליד בית ראש הממשלה בירושלים, 18 ביוני 2016 (צילום: כוח לעובדים)

"מצב אבסורדי זה הוא חריג ביותר בנוף של שוק התעסוקה הישראלי, ויוצר פגיעה קשה בפרנסתן וברווחתן של המטפלות, כמו גם בזכויותיהן התעסוקתיות והחוקתיות", נכתב בהצעת החוק. "המצב מנציח את מעמדן של המטפלות כעובדות המוחלשות ביותר, בלי חיסכון לעת זקנה, בלי ביטחון תעסוקתי ובלי תנאים סוציאליים מינימליים". עוד נקבע  בהצעה כי יש לשנות את מודל העסקתן של המטפלות ומעמדן החוקי ולהגדיר אותן כשכירות.

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), מיוזמי הצעת חוק, אמר: "הסדרת מעמד המטפלות בחוק הוא חיוני ודחוף בכדי לשים סוף לעוול ארוך שנים, שבו מטפלות המשפחתונים מועסקות בתנאי עוני, עם שכר שהוא בפועל מתחת למינימום וללא תנאים סוציאליים או ביטחון תעסוקתי. הגדרת המטפלות כעצמאיות, כפי שמתרחש כיום, אינה תואמת את המתרחש בפועל, הן אינן נהנות מהחופש והזכויות של עצמאיות, אך גם לא מההגנות והזכויות של שכירות. לא ייתכן שהמדינה תקיים אתן יחסי עובד מעביד ותשלוט בכל תנאי ההעסקה שלהן אך תתנער לחלוטין מהאחריות לזכויותיהן".

על הצעת החוק חתמו 32 חברי כנסת  ממגוון הסיעות הכנסת – מהרשימה המשותפת ועד הבית היהודי.

במכתב שכתבו מטפלות הן הדגישו את תחושת חוסר הוודאות שמלווה את עבודתן: "כל בוקר אנחנו מתעוררות ללא ידיעה מה יוליד יום, איזה נוהל חדש יכתבו, איזה נוהל ישן יאכפו, האם ידרשו מאתנו לקנות דברים חדשים? האם יסגרו לנו את המשפחתון? בכל יום אנחנו נדחקות יותר ויותר לפינה".

"להצעת החוק הזאת משמעות מהפכנית מבחינתנו", אמרה רחל אברהם, מטפלת במשפחתונים ומראשי האיגוד. "האחריות על המשפחתונים עברה ממשרד הכלכלה למשרד העבודה והרווחה, אך המעמד הנצלני נשאר. המטפלות בעצם 'כבולות' למשרד העבודה והרווחה, משום שאם יפתחו משפחתון פרטי לא יוכלו להתמודד עם משפחתוני המשרד המסובסדים".