ההרוג ה-47 בענף הבנייה בשנת 2016: פועל פלסטיני בן 17 מדרום הר חברון

עובד פלסטיני בן 17 מדרום הר חברון שבשטחים הכבושים, עלי אלדגאמין, נהרג ביום חמישי האחרון לאחר שנפל מגובה בעבודות בנייה של מחסן במפעל באזור התעשייה הסמוך לקיבוץ חפץ חיים בשפלה. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי במקום ופינו אותו במצב קשה עם פגיעה רב מערכתית לבית החולים קפלן ברחובות, שם נקבע מותו. אלדגאמין הוא ההרוג ה-47 בענף הבנייה מאז תחילת השנה.

העובד פונה בשעות הצהריים במצב קשה ולא יציב לבית החולים קפלן, שם נפטר מפצעיו. יצוין שעל פי חוק אסורה העסקת קטינים בני פחות מ-18 בעבודה בגובה. על פי תקנות הבטיחות בעבודה, חל איסור להעסיק עובד ב"עבודה בגובה" שאינו בגיר. על פי ההגדרה בתקנות, עבודה בגובה היא כל עבודה, לרבות גישה למקום עבודה, שבגללה עלול עובד ליפול לעומק העולה על שני מטרים. זאת לרבות עבודה המתבצעת מעל משטח עבודה בלא גידור או מעקה תקני.

עו"ד הדס תגרי, מרכזת הקואליציה למאבק בתאונות בניין, מסרה כי "קיימת חובה על מנהל הבטיחות התעסוקתית להוציא צו לסגירת האתר למשך יומיים לפחות, שלאחריהן יש לבחון הצורך בהמשך פעולות פיקוח להבטחת בטיחות העובדים. יש לקוות שנפתחה חקירת משטרה כמתחייב בחשד לגרימת מותו ברשלנות של העובד וההעסקה הבלתי חוקית".

2016-12-31_161107

החצים מציינים את המקום ממנו נפל הפועל הפלסטיני (צילום: הקואליציה למאבק בתאונות בניין)

תגרי מסרה כי החברה היזמית במקום היא גני טל לוגיסטיקה בע"מ והחברה קבלנית הבונה את מהחסן היא עלי סעדי הנדסה ובניין בע"מ. זהו אתר בו נבנה מחסן גדול לאחסנת סחורה, כאשר בשלב זה עסקו בהתקנת מדפי המתכת בתוך המבנה. הפועל המנוח עבד בהתקנת מדפי המתכת הנראים בתמונה לא מוגן מנפילה על ידי מעקות וללא ציוד מגן אישי. במקום לא נמצא שלט הכולל את פרטי החברה הקבלנית ומנהל העבודה המבצעים את העבודות באתר, כמתחייב על פי חוק, או כל שלט אחר המזהה את המקום או החברות הפועלות בו.

יצוין שההרוג האחרון בתאונות עבודה בענף הבניה אשתקד היה אף הוא קטין: מוחמד עליאן בן ה-17, תלמיד תיכון מעראבה בחופשת חג המולד. הוא התחשמל למוות ב-12 בדצמבר 2015 ממוכנת טיח באתר בניה בעפולה של שמואל שרון ושות' חברה לבניין בע"מ. "כמה עצוב ומקומם ששנת 2016 מסתיימת אף היא במותו של נער באתר בניה", הדגישה תגרי.