ההרוג השני מתחילת השנה: מת מפצעיו פועל פלסטיני שנפגע בתאונה באתר בנייה באשקלון

פועל בן 33 מהכפר עין כאחל, ממערב לחברון, נפטר אתמול (חמישי) מפצעיו בבית החולים ברזילי לאחר שנפצע לפני שבוע בתאונת עבודה באתר בנייה באשקלון. הפועל, מסבאח עבד אלוואחד אזהור, עבד על גג בניין בגובה חמש קומות ונפגע בראשו ובגבו מתבנית ברזל כבדה שקרסה עליו. הפועל, שעבד גם כמורה, היה נשוי ואב לארבעה.

2019-01-25_160751

תבנית הברזל שנפלה על פועל הבניין הפלסטיני וצוות מד"א המבצע בו פעולות החייאה (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בניין)

מבצעת הבנייה באתר היא "יעד להנדסה ובניין ג. פ. בע"מ", ובקבוצה למאבק בתאונות בניין מצאו כי לשלושה מאתריה באשקלון הוצאו בשנים האחרונות צווי בטיחות רבים. באתר זה כבר הוצאו שני צווים באוקטובר שעבר בגין אי גידור משטחי עבודה והיעדר בדיקת מתקן חשמל פגם שנמצא באותו החודש באתר נוסף של החברה.

הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, אמרה כי "ריבוי האירועים הבטיחותיים באתרי החברה הקבלנית מחייבים שרשם הקבלנים יבחן את הצורך לנקוט אמצעי משמעת נגד החברה, אולם הם לא ננקטו. נוכח מחדלי רשויות רבות, כל אחת בתחומה, שאינן פועלות להבטחת ההתנהלות הבטיחותית הנאותה מצד החברות הקבלניות והיזמיות, העובדים באתרי הבנייה ממשיכים להיפגע".

עם היוודע מותו של הפועל מסרה עמותת קו לעובד: "אנו מצרים על עוד מוות מיותר של עובד בניין פלסטיני, שהגיע לישראל כדי להתפרנס ולא חזר הביתה. תאונה זו, בדומה לתשע תאונות נוספות שהתרחשו מתחילת השנה, מזכירה למקבלי ההחלטות שהמציאות המוכרת מ-2018 לא השתנתה ושאין מקום לשאננות עד שלא יוטמעו שלל נהלים בהם החלת התקן האירופאי על פיגומים, הצבת עוזרי בטיחות באתרי הבנייה, החרגת עבריינות בטיחות ממכרזים ציבוריים והרחבת סמכויותיו של רשם הקבלנים. רק שילוב אכיפה, חקירה והרתעה יכול לשנות לטובה את פני הענף אך זה אינו מבשיל בגין היעדר מימון, לוחות זמנים הנמרחים על פני שנים והקפאת המהלכים לטובת הבחירות הקרבות".

לפני כשבועיים נהרג בנתניה פועל בן 45, איאד רג'ב מהכפר אלבד, כשנפל מגובה ארבע קומות באתר בנייה ברחוב אבא הלל. רג'ב היה הפועל הראשון שנהרג ב-2019 באתר בנייה. בשנה שעברה נהרגו 41 פועלים בתאונות בנייה עלייה של 14% במספר ההרוגים לעומת 2017. היעד של משרד העבודה היה ירידה של 10% במספר התאונות. 38 מההרוגים היו פועלים ושלושה מהם עוברי אורח. 169 בני אדם נפצעו באורח בינוני או קשה. לפי נתוני קו לעובד, כשני שלישים מהתאונות נגרמו מנפילה מגובה.