ההסתדרות תומכת בצעדים: השלטון המקומי יושבת ביום חמישי בגלל מצוקה תקציבית

ועדת הכספים של הכנסת החליטה אתמול (שני) על העברה תקציבית מיוחדת של כ-248 מיליון שקל לרשויות המקומיות. זאת, בשביל לאפשר עמידה בהתחייבויות הקיימות לשנת 2019. ועדת הכספים אישרה את ההעברות לכיסוי ההתחייבויות שכבר קיימות אצל הרשויות המקומיות, ביניהם סבסוד הכנסות לרשויות בעלות הכנסה ממוצעת נמוכה.

עם זאת, האיום ההשבתה עליה הכריזו ראשי הרשויות המקומיות נשאר בתוקף, כי התקציבים שאושרו הם אלו שכבר אושרו לתקציב 2019 וקוצצו כחלק מהקיצוץ הרוחבי בשבוע שעבר. לדברי יו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס, הרשויות ישבתו אם לא יאושרו תקציבים מיוחדים לשנת 2020 כבר עכשיו.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, פנה אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר משה כחלון ולשר הפנים אריה דרעי וקרא להם להתערב במשבר השלטון המקומי ולמנוע את קריסתם. בר דוד הודיע כי ההסתדרות תתמוך ברשויות במאבקן וכי הארגון יפעל בכל הערוצים שעומדים לרשותו על מנת לתמוך בצעדים עליהם הכריז מרכז השלטון המקומי, המתכוננים ליום חמישי הקרוב.

הדיון על מצוקת הרשויות, אתמול, בוועדת הכספים (צילום: הכנסת)

"המציאות הפוליטית המורכבת שנכפתה על כולנו בשנה האחרונה ממשיכה לגבות מחיר ומי שממשיך לשלם על כך ביוקר הם אזרחי מדינת ישראל. הקיצוצים הנרחבים בתקצוב הרשויות המקומיות, אשר נוצרו על רקע הוואקום השלטוני, פוגעים בפעילות הרשויות ומאיימים להכניע את כושרן לספק שירותים בסיסיים לתושבים. זו שעת מבחן למנהיגות וחובתכם להתערב לאלתר על מנת למנוע משבר עמוק", כתב ברדוד.

עוד הוסיף ברדוד במכתבו "הגענו אל הקו האדום. הגיעה העת להפשיל שרוולים ולמנוע את קריסתן של הרשויות המקומיות. לא יעלה על הדעת שמקבלי ההחלטות ימשיכו להמתין למי ימצמץ ראשון, תוך הימור על חוסנו של המרקם החברתי במדינת ישראל".

בסיום המכתב כתב יו"ר ההסתדרות כי "מתוך תחושת אחריות עמוקה, הן למצב ברשויות המקומיות והן לעתידה של מדינת ישראל, אני מודיע בכך כי ההסתדרות בראשותי תעניק רוח גבית לרשויות ולמועצות במאבקן לתקצוב ראוי. ככל שלא יימצא פתרון מיידי והולם למצב, נפעל בכל הערוצים שעומדים לרשותנו על מנת לתמוך בצעדים הצפויים שעליהם הכריז מרכז השלטון המקומי".