ההסתדרות תובעת 3 מיליון שקל מסודהסטרים בגלל פגיעה בהתאגדות עובדיה

ההסתדרות הגישה היום (שני) תביעה על סך 3 מיליון שקל בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כנגד החברה הרבלאומית סודהסטרים, בטענה שהיא נקטה בצעדים חריגים ופוגעניים נגד 1,100 עובדים במפעל הייצור החדש של החברה הסמוך לרהט. המפעל הוקם לאחר שנסגר המפעל הקודם שפעל בהתנחלות בשטחים הפלסטינים הכבושים וסביבו נערך קמפיין חרם בינלאומי על תוצרתו.

ההסתדרות, המשמשת כארגון היציג של עובדי המפעל, מעלה שורת טענות כנגד הנהלת החברה, בדומה לטענות שהועלו בעבר מאז החלו עובדי המפעל להתאגד בחודש נובמבר האחרון.

2017-03-20_205610

הפגנת תמיכה בעובדי סודהסטרים מול בית הדין לעבודה בבארשבע. בין המפגינים ראשי בסיעת חד"ש בהסתדרות: סוהיל דיאב ראשון משמאל ומג'ד אבו יונס שני משמאל (צילום: ההסתדרות)

אחת הטענות היא שהנהלת החברה התנכלה לעובדים מאז שהחל שלב ההתאגדות, פעלה לגיוס עובדי קבלן מעבר לכמות המקובלת כתחליף לעובדים בעת שביתה ואף איימה על עובדים בסגירת המפעל והעברתו לחו"ל. דוגמה נוספת לצעדים אלו בכתב התביעה באה לידי ביטוי בטענה על קיום של "כנסי הפחדה לעובדים". בימים אלו, כאמור, נמצאים הצדדים במו"מ להסכם קיבוצי ברקע לאפשרות השבתה של המפעל בנגב, שהחליף את פעילות הייצור של החברה במישור אדומים, ומועסקים בו מאות עובדים מרהט הסמוכה.

לאור המחלוקות הכריזו עובדי סודהסטרים בתחילת החודש על סכסוך עבודה והמשמעות המעשית היא כי הם יוכלו לפתוח בשביתה בתום 14 ימים מרגע קבלת ההודעה. כלומר, אם לא יושגו הסכמות, כבר בימים הקרובים יוכלו העובדים להשבית את המפעל.

יצוין שבשבוע שעבר פסק בית הדין האזורי בבאר שבע כי רשת "רמי לוי שיווק השקמה" פגעה בהתארגנות עובדים באופן קיצוני וקבע על בעל השליטה בחברה ואיש מרכז הליכוד, רמי לוי, לפצות את ההסתדרות ב-1.5 מיליון שקל.