ההסתדרות תובעת מיליון שקל מנס טכנולוגיות; סכסוך עבודה באמישראגז

ההסתדרות הגישה אתמול (רביעי) בקשה דחופה לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחופה נגד הנהלת נס לעצירת הפגיעה בהתאגדות עובדי החברה. גובה התביעה עומד על מיליון שקל.

למעלה מ-2,000 עובדי נס התאגדו בהסתדרות לפני למעלה משנתיים וחצי, ומאז מתנהל משא-ומתן להסכם קיבוצי ראשון בחברה. ואולם לדברי ההסתדרות, "מזה תקופה ארוכה הנהלת החברה גוררת רגליים ונמנעת מלהביא לסיומו של המשא-ומתן – וזאת במקביל למטרה שהיא שמה לעצמה לסכל בכל מחיר את התארגנות העובדים".

2017-05-18_201441

כתב התביעה מתאר כיצד התנהלותה של הנהלת נס כלפי ההתארגנות היא "מקרה מובהק של הפרה בוטה ועזת-מצח של הדין, על אחת כמה וכמה לאור פסק דין פלאפון אשר אוסר על מעסיק להתערב בהתאגדות עובדיו". לטענת ההסתדרות, "בתקופה האחרונה מנהלים בכירים בנס כינסו את עובדי החברה באתרים השונים בהם הם מוצבים ברחבי הארץ והחלו במסכת של הפחדות כלפיהם, תוך איומים שעבודתם תיפגע באופן בלתי הפיך אם הם ינצלו את זכותם החוקית והלגיטימית להתאגד – עד כדי שהמוקד הזה פשוט ייסגר".

לצד זאת, נטען, "מנהלי החברה באתר תע"ש ניסו להביא לדה-לגיטימציה לוועד העובדים, הודיעו לעובדים כי שכרם ינוכה באלפי שקלים אם יחליטו לשתף פעולה עם הצעדים הארגוניים שמבקשת ההסתדרות לבצע נוכח גרירת הרגליים במשא-ומתן וניסו להציג את ההסכם הקיבוצי העתידי באור שלילי, על-מנת לגרום לעובדים לבטל את תמיכתם".

ההסתדרות טוענת עוד כי "העובדה שמדובר באירועים דומים ומסרים זהים וברורים כנגד ההתארגנות, שהעבירו מנהלים בחברה במספר אתרים שונים של החברה כגון בבנק לאומי, בעיריית ירושלים ובקופת-חולים כללית, היא ראיה ברורה לכך שמדובר במסע הפחדות ולחצים מתוכנן ומתוזמן. בנוסף לאיומים והלחצים כנגד עובדי נס וההתארגנות עצמה, הנהלת החברה הוסיפה לעצמה מטרה נוספת, והיא לפעול כנגד יו"ר הוועד ישירות, עובד מסור ונאמן המועסק בחברה שנים ארוכות. הנהלת נס בחרה להתנכל ליו"ר הוועד בדרך של 'תפירת תיק' כנגדו הכולל תלונות-שווא מוחלטות אודות תפקודו כעובד".

גם לאחר חצי שנה של משא-ומתן על הסכם קיבוצי חדש בחברת אמישראגז, המשרתת 280 אלף בתי-אב ו-25 אלף עסקים, מתכוונים העובדים להתחיל בימים הקרובים בעיצומים. ההסתדרות מסרה אתמול כי המשא-ומתן הגיע למבוי סתום, וכי במסגרת העיצומים לא תהיה קבלת קהל, לא יינתן מענה טלפוני, תופסק פעילות של מערך גביית הכספים, יידחו קריאות לתיקונים, יופסקו חיבורים בבניינים חדשים, ולא יונפקו אישורים הנדרשים לקבלת אישור גמר בנייה (טופס 4).

לטענת העובדים, הנהלת החברה מקשיחה את עמדותיה ודוחה את הצעותיהם, תוך נקיטת פעולות מחוסרות תום-לב בניסיון "לכרסם בכוח העבודה המאורגנת בחברה". על פי ההודעה, בחברה לא היו העלאות שכר מזה למעלה מעשור, ועובדים רבים משתכרים שכר מינימום. ועד העובדים מבקש לשפר את תנאי השכר, לצמצם את הפערים בין עובדי החברה ולהחיל את ההסכמים הקיבוציים על עובדים שעתיים.

יו"ר ועד העובדים, אלי חזות, מסר כי ההנהלה נהגה בעובדים "בדרך של זלזול בוטה ומכוער. הגיעו מים עד נפש… אנו מבטיחים לעשות את כל המאמצים על מנת לצמצם את הפגיעה בצרכני החברה, אך חשוב להבין כי מדובר במאבק עובדים ברמות שכר נמוכות, אשר רומסים את זכויותיהם ברגל גסה. זה מאבק על צדק חברתי ואנו משוכנעים כי הציבור הרחב יביע תמיכה במאבקנו". על פי הודעת ההסתדרות, בחברה המתחרה סופרגז, בה ניהלו העובדים משא-ומתן עם ההנהלה במשך שמונה חודשים, צפויה בשבוע הבא חתימה על הסכם קיבוצי חדש.