ההסתדרות משווקת מוצרים מהתנחלות בשטחים הכבושים 'כדי לחזק את המשק הישראלי'

מועדון הצרכנים של ההסתדרות "ביחד בשבילך" החל לשווק, ערב ה-1 במאי, מוצרים מההתנחלויות תחת כותרת "מחזקים את המשק הישראלי וקונים כחול לבן". במבצע מיוחד לחברי ביחד בשבילךהיא משווקת שמן זית 5 ליטרים וסבון עץ הזית של "משק אחיה".

המודעה שמפרסמת ההסתדרות: תוצרת מאדמה פלסטינית שדודה

על שמן הזית מופיעה התווית "מיוצר בישראל" וכך מוצג על ידי ההסתדרות, אך הוא מיוצר במפעל שממוקם בלב השטחים הפלסטינים הכבושים, כ-45 ק"מ צפונית לירושלים בשטח שאיננו חלק ממדינת ישראל. המפעל הוקם ב-1997 במאחז אחיה, שיושב על גבעה מזרחית להתנחלות שילה. האזור הזה כולל עשרות אלפי דונמים של קרקע ששייכת לפלסטינים מהכפרים הסמוכים. במהלך השנים, המפעל עבר מהמאחז לשילה עצמה.

משק אחיה מתגאה באתר שלו ש"אנו עוסקים בחקלאות עברית מתוך ציונות אמיתית ואידיאל של בניית הארץ". אך מלבד ההשתלטות על קרקעות פלסטיניות, "בניית הארץ" מתבססת על העסקת עובדים תאילנדים במטעי הזיתים של החברה.

אזור שילה הוא חממה של אלימות מתנחלים נגד פלסטינים. דרור אטקס מארגון כרם נבות, המנטר פעילות של מתנחלים בשטחים הכבושים, אמר לאתר "שיחה מקומית" כי אחיה הוא אחד משישה מאחזים שהוקמו מזרחית לשילה כדי להשתלט על קרקע שנמצאת בבעלות תושבי הכפרים הסמוכים ג'אלוד, קריות, תורמוס עיא ואל מוע'ייר. לדברי אטקס, המטרה היא למנוע רצף טריטוריאלי בין הכפרים, וכך למנוע את אפשרות הקמתה של אוטונומיה פלסטינית.

אוכלוסיית ג'אלוד התכווצה במאות תושבים בגלל האלימות מצד ששת המאחזים הסמוכים, ובהם אחיה, שהשתלטו כמעט על חמישית מהקרקע החקלאית של הכפר. רבים מתושבי ג'אלוד עזבו את הכפר ועברו לערים שונות בגדה המערבית, וחלקם היגרו לארה"ב. בין 1998 ליולי 2012, ארגון יש דין תיעד 96 מקרים של אלימות מתנחלים מהמאחז הסמוך עדי עד נגד פלסטינים ורכושם. הרשויות הישראליות מצדן לא ממהרות לאכוף את החוק ולהעמיד את העבריינים לדין – מ-49 תלונות שהגישו פלסטינים במהלך התקופה, נסגרו 45 ללא שנעשה דבר.

לדברי אטקס, משק אחיה הוקם ב-2003 על ידי שלושה תושבים לשעבר של ההתנחלות הסמוכה עלי. אחרי פרוץ האינתיפאדה השנייה, המתנחלים, בסיוע הצבא, הקימו מחסום על דרך חקלאית ישנה שמחברת בין הכפרים הפלסטינים הסמוכים לאדמתם. חסימת הדרך, ביחד עם הפעלת אלימות נגד הפלסטינים שניסו להיכנס למקום, הקלה על המתנחלים להשתלט על הקרקע, הדגיש אטקס.

בעלי הקרקע הפלסטינים, שמיוצגים על ידי עו"ד קמר מישרקי הגישו תלונה למינהל האזרחי, הזרוע של הכיבוש הישראלי ששולטת בגדה המערבית. המינהל האזרחי הוציא שישה צווי פינוי שונים נגד משק אחיה בין 2008 ל-2012, שכללו דרישה לפנות את הקרקע שנמצאת בבעלות פלסטינית פרטית שהחברה תפסה באופן בלתי חוקי. אטקס הדגיש כי ההשתלטות של משק אחיה על הקרקע היא חלק מתהליך רחב יותר של השתלטות על קרקעות בגדה המערבית, שהחקלאות היא אחד הכלים המרכזיים שלו. לפי המחקר של כרם נבות, פעילות חקלאית ישראלית מתבצעת על יותר מ-100 אלף דונם שנמצאים בין מוצבים צבאיים, מאחזים אזרחיים, התנחלויות ודרכים עוקפות ב"אזור סי" בגדה המערבית.