ההסתדרות יחד ארגוני המורים הכריזה על סכסוך עבודה במגזר הציבורי

ההסתדרות הכריזה אתמול (רביעי) על סכסוך עבודה במגזר הציבורי, על רקע מבוי סתום אליו הגיע המשא ומתן עם האוצר לחתימת הסכם שכר חדש לעובדי המגזר. הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות התכנסה לישיבה דחופה בהשתתפות יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יו"ר הסתדרות המורים, יוסי וסרמן ויו"ר ארגון המורים העליסודיים, רן ארז, ובה הצביעו חברי הוועדה פה אחד בעד ההכרזה על הסכסוך.

2015-11-26_173731

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מכריז על סכסוך עבודה במגזר הציבורי (צילום: ההסתדרות)

סכסוך העבודה יחול על מאות אלפי עובדים, ביניהם עובדי המשרדים הממשלתיים, אזרחים עובדי צה"ל, מורים, אחיות, עובדי כוח עזר, עובדים סוציאליים, תומכי רפואה ועובדי הרשויות המקומיות. ניסנקורן אמר בפתח הישיבה: "שכר העובדים בישראל נמוך מדי ובתוך כך גם שכר עובדי המגזר הציבורי. אני דורש מפקידי האוצר להפסיק את הסחבת בה הם נוקטים מצדם במהלך המשא ומתן ולהעלות את שכר עובדי המגזר הציבורי לו הם זכאים וראויים".

בנוסף לכך, יו"ר ההסתדרות התייחס בדבריו לדרישת ההסתדרות לבטל את הרפורמה בביטוח הסיעוד. ניסנקורן אמר: "אני קורא לאוצר לדחות את כניסתה לתוקף של הרפורמה בביטוח הסיעודי על מנת לאפשר למצוא פתרונות מוסכמים בין הצדדים. כפי שהיא כעת הרפורמה תותיר באחת, ללא כיסוי, את כלל אוכלוסיית העובדים המבוטחים בביטוחים במסגרת יחסי העבודה, ותביא לחיסול הביטוח הקולקטיבי. הגמלאים והאזרחים המבוגרים זכאים לשקט ולידיעה שהם יכולים להסיר מלבם את הדאגות במקרה שחס וחלילה יצטרכו ביטוח סיעודי". ניסנקורן התייחס גם לשינוי המתוכנן על ידי אגף שוק ההון בקרנות הפנסיה החדשות. השינוי הדרמטי, שיחול על כשני מיליון עמיתים כיום המבוטחים בקרנות הפנסיה החדשות, קובע חישוב כפול של הפנסיה לעמית. האחד, כפי שבוצע עד היום, והשני לפי הנחת תשואה המבוססת על וקטור ריביות. הפער בין החישובים ייחשב לחובת הגמלאי וייגבה ממנו מדי חודש, מהקצבה, על פני 20 שנה. התוצאה היא הפחתת הקצבה בכ-3% מדי שנה. כך למשל, עובד בן 59 הזכאי לפי מנגנון החישוב הקיים כיום לקצבת פנסיה בסך 5,275 שקל, יהיה זכאי לקצבה של 2,740 שקל בלבד. יו"ר ההסתדרות אמר בנושא כי "השינוי שמתכננת המדינה חותר תחת תכליתה הבסיסית של הפנסיה – לשמור על רמת חיים של העובד לאחד פרישתו. שיעורי הפנסיה ההולכים ויורדים הם גם כך אחת הרעות החולות כיום במשק, ויש לטפל בנושא זה בצורה מושכלת ומשותפת ולא באמצעות צעדים חדצדדיים ודרקוניים כפי שמתכנן האוצר. לא ניתן שרשת הביטחון הסוציאלית של העובדים והגמלאים תיפגע באופן אנוש שכזה".

יו"ר הסתדרות המורים מסר: "ביום ראשון תתכנס הנהלת הסתדרות המורים על מנת להחליט על הכרזת סכסוך עבודה בנושא המשא ומתן על ההסכם לשירות הציבורי וכן על נושאים נוספים שעומדים על הפרק במשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרדי הממשלה, שנמצאים במבוי סתום ולא באו עד כה באו לידי פתרון. כמו כן אנו עוקבים ומחזקים את ידיו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן במאבקו בעניין הביטוח הסיעודי והרפורמה בפנסיה". יו"ר ארגון המורים העליסודיים הוסיף: "ארגון המורים תומך במאבקה של ההסתדרות הכללית ויפעל עמה בשיתוף פעולה מלא בנושאים הנדונים".