ההסתדרות חתמה על הסכם קיבוצי ראשון בענף ייצור החשמל המופרט

ההסתדרות, הנהלת תחנת הכוח הפרטית רותם או.פי.סי וועד העובדים חתמו השבוע על הסכם קיבוצי ראשון בענף ייצור החשמל המופרט. כ-75 עובדי תחנת הכוח, שבבעלות איסי פאוור מקבוצת קינון וממוקמת במישור רותם, התאגדו בהסתדרות בדצמבר אשתקד ומאז התנהל מו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי. רותם היא תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, והיא מספקת חשמל ללקוחות תעשייתיים כגון בתי הזיקוק בחיפה, קבוצת עזריאלי ולרשת החשמל הארצית. היא הוקמה במסגרת מאמצי האוצר להפריט את ייצור החשמל בישראל תוך החלשת חברת החשמל הממלכתית.

2015-11-25_181906

כמקובל בתחומים שעברו הפרטה, שכרם ותנאי עבודתם של החברה הם נמוכים מהנהוגים בקרב עמיתיהם בחברת החשמל. תוקף ההסכם שנחתם הינו ארבע שנים. כחלק מההסכמות אליהן הגיעו הצדדים נקבעה תקופת הניסיון בחברה ל-24 חודשים, שלאחריה ייחשב העובד לקבוע. השכר ההתחלתי במפעל יעמוד על 5,600 שקל לחודש לפחות. כחלק מההסכם נקבע כי בכל אחת ממשכורות אפריל שישולמו בשנים 2015 (רטרואקטיבית) עד 2018, יקבלו העובדים תוספת שכר של 1.75%. בנוסף לכך נקבע כי אחת לשנה בין השנים 2015-2018 החברה תחלק תוספת שכר נוספת לעובדים מסוימים לפי שיקול דעתה. לצד זאת הוסכם כי בשנים אלה החברה גם תחלק מענק שנתי לחלק מהעובדים.

עוד נקבע בהסכם כי עובדי תחנת הכוח יהיו זכאים ליום בחירה אחד בשנה, כי דמי מחלה יינתנו מיום ההיעדרות הראשון וכי החברה תספק לעובדים ארוחות תמורת תשלום סמלי של 3-5 שקלים לארוחה. בהסכם נקבע כי החברה תדאג להסיע את העובדים מביתם לתחנת הכוח ובחזרה. עובדים המתגוררים בדימונה, ערד או באר שבע או במרחק דומה מהמפעל לערים אלו יהיו זכאים לתשלום חלקי בגין זמן הנסיעה לעבודה.

בסעיף הרווחה והתרבות נקבע כי החברה תעניק לעובדים מתנות בגובה של 500-1,000 שקל בגין נישואים, הולדת בן, בר מצווה, הולדת נכד, נישואי בן ופעמיים בשנה (בראש השנה ובפסח) יקבלו העובדים שי בשווי 800 שקל לפחות. פעם בשנה תקיים החברה נופש שנתי לעובדים, על חשבון ימי החופש שלהם, שאורכו יהיה שני לילות לפחות. כמו כן נקבע כי על כל סכום שייגבה מהעובדים כמס ועד, החברה תעביר על חשבונה סכום זהה לקופת הוועד, סכום שיוקדש לפעילויות רווחה.

 

במסגרת ההסכם יוצע לעובדים בעלי ותק של 12 חודשים לפחות להצטרף לביטוח בריאות וביטוח שיניים קבוצתי בו תבחר הנהלת תחנת הכוח, ועל חשבונה. ההסכם מסדיר מנגנון פיטורי עובדים, כאשר הצדדים הסכימו כי במקרה של פיטורים על רקע חוסר התאמה או היעדר מיומנות מקצועית יקבל העובד שלושה חודשים לשיפור התנהלותו, ואם ידרוש זאת הוועד יינתנו לו חודשיים נוספים לשיפור. במקרה של חוסר הסכמה באשר לפיטורים ייערך דיון בהשתתפות מנהל המפעל ונציג ההסתדרות במרחב הנגב. במקרה שבו לא תיפתר המחלוקת, היא תועבר לבוררות בפני הממונה האזורי על יחסי עבודה במשרד הכלכלה. תנאים אלה יחולו גם במקרה של פיטורים על רקע עבירות משמעת.