ההסתדרות והרכבת חתמו על הסכם ראשון מסוגו שיאפשר את שילובם של בעלי מוגבלויות

ההסתדרות והנהלת רכבת ישראל חתמו ביום חמישי האחרון על הסכם קיבוצי ייחודי וראשון מסוגו שיאפשר את שילובם של עובדים על הרצף האוטיסטי בתפקידים ברכבת. הנושא קודם בהוראת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, בהמשך למהלך שהוביל לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה בישראל. להסכם היה שותף גם ועד עובדי רכבת ישראל. רכבת ישראל פועלת מזה כשנה יחד עם תוכנית "רואים רחוק" של הקריה האקדמית אונו – שמטרתה להכשיר בוגרים על הספקטרום האוטיסטי – על מנת לבנות תוכנית ייחודית לקליטתם בעבודה.

2015-11-23_164004

לפי ההסכם, במהלך השנה הקרובה תחל רכבת ישראל בהכשרת משתתפי התוכנית שיעברו את המיונים, לעבוד כבודקי קרונות במוסך החדש שלה שהוקם בבאר שבע. בודקי הקרונות הם חלק מצוות בודקים וטכנאים שבאחריותם לדאוג לתחזוקה השוטפת של הרכבות. במסגרת התפקיד העובדים נדרשים לוודא את תקינותו של  מכלול הפנים של הקרון ותא הניהוג ובמקרה הצורך, לתחזק חיבורים במרכיבי המכלול. העבודה מתבצעת באופן עצמאי וללא ליווי צמוד של הטכנאי ועל כן יש צורך ביכולת עבודה ברצף, קבלת החלטות ומודעות גבוהה למצבי סיכון. עם חתימת ההסכם צפויה רכבת ישראל לפתוח עבור משתתפי התוכנית קורס הכשרה בן שלושה חודשים במתחמי הרכבת בלוד ובמוסך בבאר שבע. תכני הקורס יכללו לימוד מקצועי של תחום הרכבת באופן תיאורטי ויישומי (כולל התנסות מעשית תוך כדי חניכה) וכן תכנים הנדרשים לתמיכה בביצוע התפקיד בתחום הכישורים הארגוניים בעבודה, כגון עצמאות בביצוע והתנהלות בהתאם ללוח זמנים. זאת לצד תכנים בתחום החברתי והתקשורתי.

ניקה שימחוביץ', יו"ר ועד עובדי הרכבת וערן בן-דוד, יו"ר ועד דרום ברכבת ישראל, מסרו: "ההסכם הזה יביא לא רק לקידום שוויון ההזדמנויות בעבודה עבור אנשים על הספקטרום האוטיסטי אלא גם יתרום רבות לעובדי הרכבת ולחברת רכבת ישראל. מדובר באינטרס משותף לכל הנוגעים בדבר ואנו מקווים שנצליח יחד להרחיב את התוכנית הזו בעתיד".