ההסתדרות הסכימה: נאסר שוב על עובדי המוסד להתאגד ולהקים ועד עובדים

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, אישרה אתמול (שלישי) את הארכת הצו המנוע את התאגדותם של עובדי המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים וניהול מו"מ גם נציגיהם לחתימה על הסכם קיבוצי. הצו הוארך שוב בשנה נוספת, עד יוני 2021. המוסד הינו הגוף הביטחוני היחיד אשר איסור התאגדות עובדיו אינו מוסדר באופן קבוע, והוועדה פנתה בעבר לשר העבודה בבקשה להסדיר את הנושא בחוק קבוע, אך הצעת חוק ממשלתית בנושא טרם קודמה, וכן לא קודמה הצעת חוק פרטית בנושא. החוק מונע ממשרתי המשטרה, הצבא, השב"כ ושירות בתי הסוהר הלקים ועדים ולנהל מו"מ על הסכם קיבוצי. יצוין שבמדינות רבות הוקמו איגודים מקצועיים המייצגים שוטרים, קצינים, חיילים וסוהרים.

הממונה על יחסי עבודה במשרד העבודה, איברהים כילאני, סקר בפני חברי הוועדה את ההסדרים הקיימים בגופי ביטחון אחרים, וציין כי קיבל מההסתדרות את הסכמתה להארכת הצו בשנה נוספת.

נציג הייעוץ המשפטי ממשרד רה"מ ציין כי הם מנסים לקדם חקיקה קבועה, על מנת שלא יהיה צורך בצו כל שנה, אולם עו"ד איה דביר ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים העירה כי "הרגישות עולה מההסדרים בגופים המקבילים, שקיימים בחוק מסגרת כללי המסדיר את פעילות הגוף, ובגוף המסוים הזה אין חוק מסגרת עבורו, ולכן זה קצת מורכב לקדם חקיקה רק עבור נושא זה. אם משרד רה"מ יציע תזכיר חוק נוכל לסייע בקידום". בסיום הדיון הצביעו חברי הוועדה ואישרו, כאמור, את הצו פה אחד.