ההסתדרות הלאומית מנסה לדוג במים סוערים

יאָ, בּרעכען! ("כן, לשבור!") היא כותרתו של מאמר נודע מאת זאב ז'בוטינסקי שהתפרסם ב-4 בנובמבר 1932 בעיתון היידי הנפוץ ביותר בפולין, "היינט" ("היום"). ומה "צריך לשבור"? את ההסתדרות.

קריאתו זו של אבי אבותיו האידיאולוגי של ראש הממשלה בנימין נתניהו הובילה להקמת "ההסתדרות הלאומית". אגב, הקריאה של ז'בוטינסקי באה בעקבות שביתה ארוכה שפרצה במפעל המזון "פרומין" בירושלים. בעליו ניסו לשבור את השביתה בהעסקת מפירי שביתה שהיו חניכי בית"ר.

2016-02-07_202624

וכך כתב מייסד תנועת החירות (לימים: הליכוד): "באים בני אדם וקצת הון בידם, קונים פרדסים, רוצים לייסד בתי חרושת חדשים, בכל מקום ומקום בונים בתים – בקיצור יש חיים ושמח: אולם כל שבוע, כמעט כל יום, מגיעה ידיעה על שביתה חדשה".

ההסתדרות הלאומית, הזכורה לוותיקים בגלל המודעה שפרסמה מדי אחד במאי תחת הכותרת "זה אינו חגנו" (הכוונה הייתה שאין זה חג של יהודים), המשיכה לפעול במשך השנים, אבל תמיד בצד של המעסיקים. אמנם בשנים האחרונות הצניעה את קשריה עם הליכוד, אך היא עדיין מממנת את "הנוער העובד והלומד הלאומי", תנועת נוער זעירה, המחנכת על פי דרכו של ז'בוטינסקי.

גל ההתארגנות אשר גאה בשנים האחרונות הוליד את "כוח לעובדים" ומילא את שורות ההסתדרות ברבבות חברים חדשים, לא פסח על ההסתדרות הלאומית.

אך ההסתדרות הלאומית מציגה כעת את עצמה לאו דווקא כאלטרנטיבה אידיאולוגית להסתדרות הכללית, אלא דווקא כ"אלטרנטיבה מקצועית". קרי: היא אינה עוסקת בפוליטיקה – אלא בהישגים כלכליים נטו עבור חבריה.

בשבועות האחרונים, ועדי עובדים המאורגנים בהסתדרות (גם ועדי עובדים שבראשם חברי חד"ש ומק"י!) קיבלו מההסתדרות הלאומית מכתב, בו נאמר "אני פונה אליך היום במטרה להציג לך את ההסתדרות הלאומית ולבחון אופציה לשיתוף פעולה בין ועד העובדים שלכם להסתדרות.

הסתדרות לאומית הנה ארגון עובדים כללי אשר שם לו למטרה לפעול באופן תמידי לשיפור תנאי ויחסי העבודה של העובדים במדינת ישראל. ההסתדרות הלאומית פועלת בשיטת שירות מהפכנית בתחום יחסי העבודה, תוך שימת דגש על זמינות, שירות ומקצועיות לכל עובד ועובד החבר בהסתדרות הלאומית, בכל מקום ובכל שעה.
שיטה אשר הוכיחה עצמה והביאה לכך שעשרות ארגונים וועדי עובדים בחרו לעבור להסתדרות הלאומית, כגון: עיריית רמת-השרון, ישראייר, קרנות השוטרים, זוגלובק, טבע, פריגת, נביעות, תשתיות נפט ואנרגיה ועוד".

המכתב מסתיים במילים, בסגנון הניאו-ליברלי החביב כל כך על בנימין נתניהו: "רק בהסתדרות הלאומית ועד העובדים נחשב כ'לקוח' ומקבל שירות VIP, זמין ואיכותי בכל עת". אף מילה על מעמד העובדים או על ניצול, כמובן.

לא במקרה המילים "דמוקרטיה" או לכל הפחות "השפעה על ההנהגה" אינן מופיעות במכתב. ההסתדרות הלאומית היא אחד הארגונים הפחות שקופים ובה אין לחברים מהשורה כל אפשרות לקבוע את הרכב מוסדותיה. העדר השקיפות אפשר למי שעמד במשך שנים רבות בראשה, שר האוצר לשעבר אברהם הירשנזון, לעשות בכספי חבריה ככל שעלה על רוחו. בשל כך הוא נענש ביותר מחמש שנות מאסר בפועל, בשנה על תנאי ובקנס כספי גבוה. הוא סיים לרצות את תקופת מאסרו בדיוק לפני שלוש שנים.

אפרים דוידי

 

הרשימה התפרסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"