ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בבנק לאומי נגד העסקה במיקור חוץ

הסתדרות הכריזה אמש (שני) סכסוך עבודה בבנק לאומי, על רקע דרישת ההנהלה להעסיק עובדי מחשוב במיקור חוץ, ללא קיום משא ומתן עם נציגות העובדים כנדרש ביחסי עבודה מאורגנים. הנושא נדון בבית הדין לענייני עבודה בתל אביב בימים האחרונים והצדדים אף הופנו לגישור, אולם משזה לא צלח הוחלט להכריז על סכסוך עבודה. באורח יוצא דופן בסכסוך עבודה, הדיונים בבית המשפט נעכרו תחת חיסיון לבקשת נציגי הנהלת הבנק.

שירותים דיגיטליים של בנק לאומי (צילום: בנק לאומי)

העובדים הבנק מתנגדים לכל צורה של מיקור חוץ ודורשים להשאיר את כל שירותי הליבה בידי הבנק, וחוששים כי מדובר במהלך שמטרתו להחליש את העבודה המאורגנת בבנק. הסכסוך נוגע ל-7,700 עובדי הבנק בכל הארץ, והכרזתו מאפשרת לוועד העובדים לנקוט בצעדים ארגוניים. מהוועד נמסר כי הליך גישור שהתנהל בין ההסתדרות, נציגות העובדים וההנהלה לא צלח, בעקבות התבצרות ההנהלה בדרישתה להעסיק עובדים במיקור חוץ.

 במקביל, יו"ר ועד העובדים הארצי המשותף רון לוי, ויו"ר ועד המנהלים אלי זרקה, הפיצו מכתב לעובדי הבנק בו נכתב כי "על פי הסכסוך עליו הכריזה ההסתדרות בעוד כשבועיים נוכל להתחיל לנקוט בצעדי שביתה. סכסוך העבודה הוכרז לאור צעדים חד צדדיים חמורים שנקטה ונוקטת הנהלת הבנק בימים האחרונים, כאשר כחלק מהם היא מבקשת להכניס עובדי קבלן לעבודה ב'גשר מחשב'. צר לנו שהנהלת הבנק הנוכחית ומנכ"ל הבנק העומד בראשה החליטו להרוס את מערכת יחסי העבודה בבנק".

בהודעת הסכסוך של ההסתדרות נכתב כי "המעסיק הציב עובדות מוגמרות בפני נציגות העובדים וקבע חדצדדית ביצוע מיקור חוץ של שירותי הליבה המחשוביים של הבנק, כיום ובעתיד, וזאת מבלי שנוהל מו"מ בתום לב ומבלי שנחתם הסכם קיבוצי עם נציגות העובדים, שיסדיר את מכלול הדרישות וההשלכות כתוצאה ממהלך כזה". יו"ר הסתדרות המעו"ף, עו"ד גיל ברטל, מסר: "הבנק מפריט עבודה שהיא שירות ליבה של הבנק, לא ניהל עמנו משא ומתן ופעל באופן חדצדדי. אנו מאמינים בפתרונות משותפים ובהסכמה. כולי תקווה שהבנק יגיע עמנו להסכמות בהקדם, שהרי אנו נכונים למו"מ ולשימור מערכת יחסי עבודה טובים, כפי שהיו עד כה".