ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בחברת הביטוח הפניקס; הסכם ברותם אמפרט

ההסתדרות ונציגות עובדי חברת הביטוח הפניקס אתמול (שני) על סכסוך עבודה בקרב כ-2,500 עובדי הקבוצה. ברקע לסכסוך, פגיעה מכוונת ושיטתית מצד הנהלת החברה במעמדם של ארגון העובדים וועד העובדים, במטרה להחליש את כוחם בקרוב כלל עובדי הקבוצה. זאת, למרות שבין הצדדים ישנם יחסי עבודה קיבוציים לאחר שהסכם קיבוצי ראשון בחברה נחתם בחודש יולי אשתקד. בין יתר העילות לסכסוך, הימנעות הנהלת החברה מלשלם את מלוא סכום הבונוס השנתי שהובטח לעובדים בגין שנת 2014, וכן חוסר יישום הוראות ההסכם הקיבוצי בנוגע להגדרת השעות של שבוע העבודה.

2017-05-23_205310

לדברי הוועד הנהלת החברה מתנהלת בחוסר תום לב כלפי עובדים שנקלטו בחברה לאחר 1 בינואר אשתקד ולפני כריתת ההסכם הקיבוצי, תוך שהיא מציגה להם מצגשווא ומשנה באופן חדצדדי את תנאי עבודתם הנוגעים לתשלום על ימי מחלה.

עילה נוספת לסכסוך היא הפרת חובת הגילוי ותום הלב בעניין הצגת הקריטריונים לתשלום תוספות שכר לעובדי החברה לשנת 2016, להם השלכות משמעותיות על מעמדם, קידומם ושכרם של העובדים. למרות נכונותם של העובדים ונציגי ההסתדרות להגיע להסכמות ולקדם את הסוגיות שבמחלוקת, הנהלת הפניקס נותרת בעמדותיה. ההחלטה על אישור סכסוך עבודה תאפשר לעובדים לנקוט בצעדים ארגוניים.

אתמול חתמו ברותם אמפרט על הסכם קיבוצי חדש שמשפר באופן ניכר את שכרם ואת תנאי העסקתם של העובדים חברת הבת של קבוצת כי"ל המופרטת, שבשליטת החברה לישראל שבבעלות עידן עופר, היא אחת מיצרניות הדשנים הגדולות בעולם ומפעליה פרוסים במישור רותם ובמספר אתרים נוספים ברחבי הנגב. המפעלי ידע בשנים האחרונות מאבקי עובדי ממושכים.

הבשורה המרכזית של הסכם השכר החדש היא חיזוק העובדים ברמות הנמוכות של סולם השכר וצמצום הפערים בין קבוצות שונות של עובדים. כך למשל, עובדי דור א' בחברה ייהנו מתוספת שכר בגובה 3%, כאשר גובה שכרם של עובדי דור ב' יועלה ב-5%, בנוסף להמרה של 50% מרכיב הפרמיה לשכר הבסיס. יצוין כי המרת רכיב הפרמיה, תגדיל באופן משמעותי את שכר הבסיס של העובדים ואת ההפרשות הסוציאליות על חשבון המעסיק. עוד נקבע בהסכם כי תוך שנתיים ממועד החתימה, לטבלת שכר היסוד של עובדי דור ב', בדירוגים השונים, תתווסף רמת שכר נוספת.

לצד שדרוג שכרם של עובדי דור א' ועובדי דור ב' בחברה, ההסכם מעגן את מהפכת השכר גם בקרב עובדי דור ג' של רותם אמפרט. עובדי דור ג' בדירוגים החיצוניים, בהם מהנדסים, הנדסאים וטכנאים, יזכו לתוספת שכר בגובה 10%. בנוסף לכך, רכיב הפרמיה של שכר העובדים המשתייכים לקבוצה זו, יומר לשכר הבסיס באופן שיעלה את שכר הבסיס בשיעור ממוצע של כ-18%, לרבות הגדלת ההפרשות המעסיק, בהן: הפרשות לקופת גמל לקצבה, הפרשות לעניין פיצויי פיטורין, חישוב ההפרשות לקרן ההשתלמות וכל הפרשה אחרת הנהוגה לגבי השכר המשולב.

עובדי דור ג' בדירוגים הפנימיים של החברה, עליהם נמנים דירוגי מפעילים, ציוד מכני כבד, אחזקה ומנהלי, יקבלו תוספת שכר בשיעור ממוצע של 22%. בדומה לקבוצות עובדים אחרות, גם עובדים אלו יהיו זכאים להמרת רכיב הפרמיה לשכר הבסיס, באופן שצפוי להעלות את שכר הבסיס שלהם בשיעור ממוצע של שבין 27% ל-32%. בנוסף לשיפור שכרם ולרגל החתימה על ההסכם החדש, כלל העובדים בחברה יקבלו גם מענק חתימה חד פעמי בסך 10 אלף שקל.