ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה באל על; העובדים מתכוננים לשביתה ארוכה

עובדי אל על מתכוננים לשביתה ארוכה הכוללת הפסקת כל טיסות החברה. זאת, בהמשך להכרזה על סכסוך עבודה אמש (חמישי) על ידי ההסתדרות. יו"ר ועד העובדים, שרון בן יצחק, הודיע כי במסגרת צעדים ארגוניים שבכוונתו לנקוט ייתכנו שיבושים בכל שירותי החברה ובכלל זה בטיסותיה.

מחאת עובדי אל על נגד הפיטורים, אתמול בצהריים, מול משרדי ההנהלה בנתב"ג (צילום: ההסתדרות)

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה בתגובה לדחיית הצעת העובדים לוויתורי שכר בסכום של מיליארד דולר בשבע השנים הקרובות כתחליף לפיטורי עובדים קבועים. הנהלת אל על דחתה את ההצעה. מנכ"ל החברה, גונן אוסישקין, פרסם מכתב לעובדים ובו כתב כי התנגדותם לפיטורי 1,000 עובדים קבועים וזמניים מסכן את קיומה של החברה. אוסישקין הודיע כי הנהלת החברה תתקדם כמתוכנן את הפיטורים ההמוניים, כדי לקבל את הסכמת משרד האוצר לערבות מדינה להלוואה של 700-500 מיליון דולר שתקבל החברה כדי להתמודד עם הגירעון בתזרים המזומנים עד לסיום משבר הקורונה.

העילות לסכסוך העבודה נוגעות למבוי סתום במו"מ במשא ומתן בין ההסתדרות וההנהלה בנוגע לצעדים שיש לנקוט בהם עקב משבר התפרצות נגיף הקורונה. למרות שכאמור נציגות העובדים הציעה צעדים משמעותיים וחסרי תקדים במסגרת המאמץ לייצוב החברה, דורשת החברה בנוסף צעדים דרקוניים שיש בהם לשנות משמעותית את מהות יחסי העבודה בחברה ומציבה אותם כתנאי הכרחי. "מדובר בחוסר תום לב מובהק מצדה של הנהלת אל על, שבא במטרה לנצל את המשבר בכדי להכניס שינויים משמעותיים שיובילו לפגיעה מן היסוד בהסכמים קיבוציים או בתהליכי עבודה, שבוצעו בהסכמה עם עובדי החברה ועם ההסתדרות במהלך השנים", נמסר על ידי ההסתדרות. יצוין שכ-2,000 מעובדי אל על מחו אתמול בצהריים מול משרדי ההנהלה בעקבות דחיית ההנהלה את הצעת ההסתדרות והעובדים.

עוד על מצבם של העובדים בענף התעופה, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 5):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2020/03/G11_2020.pdf