ההסתדרות הגישה לבית הדין תביעת בגובה 15 מיליון שקל נגד חברת סודהסטרים

ההסתדרות הגישה לבית הדין לעבודה בבאר שבע תביעת ענק בגובה 15 מיליון שקל נגד חברת סודהסטרים. זאת בגין הפגיעה השיטתית, המתוחכמת וחסרת התקדים – בה מעורב גם הדרג הבכיר ביותר בהנהלה בהתארגנות עובדיה במפעל ברהט. לצד בקשת הפיצוי הדרמטי, בית הדין התבקש לעצור באופן מיידי את התנהלות החברה בכל הנוגע לצעדים שנקטה כנגד העובדים המבקשים לממש את זכותם החוקית להתאגד.

כ-1,200 עובדי סודהסטרים במפעל ברהט, החלו להצטרף להסתדרות בחודש נובמבר 2016. מהלך ההתארגנות נתקל מראשיתו ולכל אורכו בהתנגדות עזה מצד ההנהלה, שבאה לידי ביטוי בהתנכלות מתמשכת לעובדים המזוהים עם ההסתדרות. כפי שמתואר בכתב התביעה, בחלק מהמקרים ההתנכלות אף גלשה לכדי אלימות, מילולית ופיזית.

2017-06-05_200356

הפגנה מול בית הדין האזורי לעבודה בבארשבע של עובדי סודהסטרים בנובמבר האחרון. בין המפגינים ראשי סיעת חד"ש בהסתדרות (צילום: ועד עובדים)

באופן ייחודי להליכים מסוג זה, לתביעה מצורפות עדויות של עובדים ש"גויסו" על ידי ההנהלה כסוכנים סמויים, לא פחות, שישתתפו במעגל הפגיעה בהתאגדות. בחלק מהמקרים ההנהלה לא היססה לנצל את מצוקותיהם האישיות של העובדים הללו, והבטיחה לסייע בפתרונן תמורת התחייבות שלהם לרגל אחר חבריהם לפס הייצור ואף לפגוע במובילי ההתאגדות. כך למשל אחד העובדים המדוברים מעיד כי קיבל הוראה מגבוה לשבץ את יו"ר ועד הפעולה בעמדה מבודדת וקשה, "כדי שיתייאש ויעזוב את העבודה".

העובדים מתארים מנגנון סיכול משוכלל שהקימה החברה, בסיוע חברת חקירות פרטית שהקימה משרדים בחצר המפעל, הכולל התחקות אחר כל צעד וצעד של העובדים המתאגדים, הכשלתם ופגיעה בהם.

הראיות החדמשמעיות שהוצגו לבית הדין בכתב התביעה לא מותירות ספק ומתארות תמונה לפיה הנהלת סודהסטרים, בראשות המנכ"ל דניאל בירנבוים, מתנהלת בניגוד חמור לעולה מפסק דין פלאפון, האוסר על הנהלה להתערב באופן כלשהו בהתארגנות עבודה. נזכיר כי רק לאחרונה, פסק בית הדין לעבודה בבאר שבע כי רמי לוי והרשת שבבעלותו רמי לוי שיווק השקמה פגעו בהתארגנות עובדי הרשת באופן קיצוני והורה לו לפצותם בסכום חסר תקדים של מיליון שקלים וחצי.

לדברי יו"ר מרחב ההסתדרות בנגב, מאיר בביוף: "התביעה חושפת תכנון בוטה, חמור וחסר תקדים שנעשה על ידי מנהלי סודהסטרים בכדי לשבור את התארגנות העובדים. לא נכנע וננהל תביעה זו ביד רמה במקביל לניהול המשך המאבק למען הצלחת התאגדות עובדי סודהסטרים בהסתדרות". יצוין שהנהלת המפעל הגיש תביעה אישית נגד בביוף בסך 7.5 מיליון שקל.

ועד עובדי סודהסטרים בפייסבוק:

https://www.facebook.com/sodastreamunion/?fref=mentions