ההיבט המעמדי של תאונות עבודה: סמינר המקוון של חד"ש בעקבות הקטל בענף הבנייה

"נגיף תאונות הבניין ממשיך להשתולל באין מפריע, ואלפי עובדים מקפחים את חייהם על גבי פיגומים ומנופים ברחבי הארץ. מאז תחילת 2020 קיפחו את חייהם 43 פועלי בניין ועשרות נפצעו (והמונה דופק).

לנגיף תאונות הבניין אין מסיבות עיתונאים ואין כותרות ענק, אין גם ישיבות ממשלה ופרויקטור מיוחד. ישנם ממשלה שעוצמת עיניים וקבלנים שקוצרים רווחים של מיליונים על קיצוץ עלויות הבטיחות."

צוותי רפואה מפנים עובד שנפצע קשה במפעל נייר בחולון, 15 באוקטובר 2020 (צילום: מד"א)

 

אלה היו מובאות מהזמנה לסמינר על תאונות עבודה בענף הבנייה שנפתח בשבוע שעבר ביוזמת חד"ש. הסמינר מתקיים באופן מקוון, ומשודר בזמן אמת בעמוד הפייסבוק של חד"ש. במפגש הפותח של הסמינר, שהוקדש להיבטים המעמדיים והפוליטיים של תאונות העבודה בישראל, השתתפו חברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן ועופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת).

במפגש הוזכר כי בשנת 2014 הגישה ועדת אדם "לקידום הבריאות התעסוקתית" דו"ח בנושא תאונות העבודה לשר הכלכלה דאז נפתלי בנט. ארבע מסקנות הדו"ח דרשו: "תיקוני חקיקה, שיאפשרו אכיפה אפקטיבית, מהירה ומרתיעה"; "יצירת תמריץ כלכלי והגברת אחריות המעסיקים על פגיעות עובדיהם"; "רפורמה בשירותי הבריאות התעסוקתית"; ו"הקמת רשות לאומית לבטיחות ובריאות תעסוקתית". אלא שמסקנות אלה מעולם לא יושמו.

בשנת 2018, לאחר שהסתדרות איימה לראשונה בהשבתת המשק לא בשל שכר וזכויות סוציאליות אלא בשל אובדן חיים, נחתם הסכם בינה לבין הממשלה למאבק בתופעת תאונות העבודה. ההסכם כולל התחייבות מפורשת של הממשלה לטפל במגיפת תאונות העבודה בבנייה. משרד העבודה והרווחה התחייב בשם הממשלה "להחלת התקן האירופי לפיגומים, הקמת רשות סטטוטורית אחת לבריאות ובטיחות תעסוקתית כפי שהומלץ בדו"ח ועדת אדם, מינוי עוזרי בטיחות והחלת חובה להשתלמויות בנושא בטיחות".

אולם גם ההסכם בין הממשלה להסתדרות, כמו מסקנות דו"ח ועדת אדם, מעולם לא יצא אל הפועל. השנה הגיש ח"כ עופר כסיף שתי הצעות חוק: "הצעת חוק לרישום קבלנים" ו"הצעת חוק בטיחות בתעסוקה ובריאות תעסוקתית", הצפויות לעלות לדיון בכנסת. ח"כ כסיף ציטט בדיון את דבריו של התעשיין הנרי פורד: "מדוע, כשאני רוצה זוג ידיים עובדות, אני מקבל איתן גם אדם". שאלתו של פורד מזקקת את התפיסה המחפיצה של הקפיטליזם כלפי הפועלים, הרואה בהם כוח עבודה המייצר רווחים ותו לא. המאבק שלנו מכוון, אם כן, גם נגד תפיסה זו העושה דה-הומניזציה של פועלי הבניין ושל משפחותיהם.

בדבריה בסמינר שיתפה ח"כ עאידה תומא-סלימאן מניסיון חייה כבת לפועל בניין, שנפצע קשה בתאונת עבודה כשהייתה בת תשע. אביה נפל מקומה שלישית באתר בנייה והיה מרותק למיטתו חודשים רבים. האב והמשיך לסבול שנים רבות מהחבלות הקשות שנגרמו לו. תומא-סלימאן סיפרה על הקשיים והטראומה המשפחתית מהם סובלות משפחותיהם של ההרוגים והפצועים.

המשתתפים במפגש ציינו כמו-כן את ההיבט הלאומי של תאונות העבודה בבנייה: רובם של ההרוגים הם עובדים זרים ופועלים פלסטינים משני צדי הקו הירוק. פועלים אלה מגיעים לאתרי הבנייה בידיעה שזה עלול להיות יומם האחרון.

המפגש הבא של הסמינר יעסקו בהיבטים הבטיחותיים והמקצועיים של תאונות העבודה בענף הבנייה. המפגש השלישי יעסוק בהיבטים המשפטיים של התופעה, ואילו המפגש האחרון יוקדש להתארגנות וליציאה למאבק. פרטים נוספים על הסמינר ניתן למצוא בעמוד הפייסבוק של חד"ש.

זוהר אלון

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"

 

למפגש השני המקוון של סמינר חד"ש על תאונות עבודה בענף הבנייה שייערך מחר (חמישי):

https://www.facebook.com/events/798460317650195