הדיכוי בסודאן: יותר מ-100 הרוגים מאז יום שני; פליטים הפגינו בתל-אביב

מנהיגי המחאה בסודאן סירבו היום (חמישי) להיפגש למשא ומתן עם נציגי הממשל הצבאי לאחר שלמעלה ממאה בני אדם נהרגו בדיכוי הפגנות בבירה חרטום. דובר המפלגה הקומוניסטית הסודאנית מסר כי מניין ההרוגים במתקפות של צבא סודאן על מפגינים במדינה מאז יום שני עלה ל-108, ביניהם פעילים במפלגתו. המפגינים, שחלקם מתבצרים מחוץ למטה הצבא בח'רטום, דורשים לסיים את השלטון הצבאי שהחל אחרי הדחתו של הנשיא עומר אלבשיר. שר הבריאות של סודאן אמר הבוקר כי "לא נהרגו יותר מ-46 בני אדם" באלימות שפרצה בתחילת השבוע בעקבות דיכוי המחאות.

2019-06-06_191647

האופוזיציה במדינה מסרה כי לאחר הפשיטה על מעוז המורדים בח'רטום ביום שני, כוחות ההתערבות המהירה השליכו עשרות גופות מפגינים לנהר הנילוס בעיר. זאת, בניסיון להסתיר את מספר ההרוגים האמיתי. כוחות ההתערבות המהירה הוא ארגון צבאי למחצה הפועל תחת הממשלה במדינה, ובעתות חירום מפעיל אותו הצבא

בתוך כך גוברים הדיווחים על גופות שנמשות מנהר הנילוס לאחר שהושלכו לשם על ידי אנשי מנגנוני הביטחון והמיליציות במהלך דיכוי ההפגנות בבירה חרטום. רופאים שבחנו את הגופות דיווחו כי נקשרו אליהם אבנים וחפצים כבדים על מנת שישקעו במי הנהר.

יצוין שעשרות מבקשי מקלט מסודאן הפגינו הבוקר מול שגרירות מצרים בתל אביב בדרישה מממשלת מצרים להפסיק להתערב בנעשה בסודאן ובקריאה לעצור את הרג המפגינים. על כך מסר האתר "שיחה מקומית". המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "די לטבח בסודאן", "הדם על הידיים של אסיסי" ו-"העם הסודאני זקוק לחירות". הם קראו את סיסמת המהפכה בסודאן, "חירות שלום ושוויון" בערבית, והדגישו את דרישתם לכונן ממשלה אזרחית במדינה. "לממשלות הערביות אכפת רק מהאינטרסים שלהם במצרים, הם מפחדים שהמהפכה תמשיך למצרים", אמר אחד המפגינים. המפגינים התכנסו בשעות הבוקר המאוחרות בגינת לוינסקי שבדרום תל אביב, ומשם צעדו לשגרירות שברחוב בזל בצפון העיר.

"אנחנו מפגינים מול שגרירות מצרים כי הם ומדינות ערב נוספות מתערבות בעניינים הפנימיים של סודאן", סיפר לשיחה מקומית טוגוד עומר, מבקש מקלט מסודאן החי בישראל בעשור האחרון. "המצרים הזמינו את הוועדה הצבאית ששולטת במדינה לאחר נפילתו של עומר אל באשיר ותמכו בה פומבית".

"הם רוצים לרצוח את התקווה לשינוי במדינה", הוסיף עומר. "לקחו לחיילים את הנשק בחודש שעבר, כי הם יודעים שהצבא תומך בעם והחיילים לא ירצחו את האחים והאחיות שלהם". כשהחל גל המחאה נגד אל באשיר, חלקים בצבא יצאו להגנת המפגינים, וחיילים תועדו מפגינים ביחד איתם, מול אנשי הביטחון של המשטר.

כמו כן, מועצת השלום והביטחון של האיחוד האפריקני הצביעה היום על השעיית סודאן מכל פעילות באיחוד, וזאת עד שיורכב שלטון אזרחי במדינה. המועצה הודיעה על ההחלטה לאחר פגישה שערכו נציגי מדינות היבשת באדיס אבבה שבאתיופיה. מאז נפילתו של נשיא סודאן לשעבר עומר אלבשיר המדינה מנוהלת על ידי המועצה הצבאית הזמנית.