הגיון של אקדחן

ראש הממשלה נתניהו ומשרתו הנאמן, שר הביטחון יעלון, שלפו מהבוידעם את הטריק הישן של הסלמה מלחמתית בניסיון להרוג כמה ציפורים בטיל אחד.

2015-05-19_200104

ב-18 באוגוסט פתח נתניהו את הטקס, כאשר תזמן סיור בפיקוד הצפון והכריז באוזני התקשורת, כי הצבא מוכן לכל אתגר, וכי "ברור וגלוי" שאירן כבר מנצלת את ההסכם בנושא הגרעין להתערבות צבאית סמוך לרמת הגולן. בהמשך ישיר לביקור המתוקשר, ב-20 וב-21 באוגוסט ירה צה"ל פגזים לעבר כוחות הממשלה בסוריה וגם שיגר מטוסים של חיל האוויר שירו טילים.

כמו בהסלמות קודמות, העילה המידית הייתה נפילת ארבע רקטות ברמת הגולן ובגליל העליון. אך התכנית שהגו נתניהו ויעלון הייתה מוכנה מראש ורק חיכתה לעילה. מוכיחה זאת המקהלה המתוזמרת היטב של דוברי הממשלה והצבא ושל פרשנים צבאיים ו"לענייני ערבים". אשר מיד לאחר נפילת הרקטות, הודיעו מול כל מיקרופון ובכל רשת, כי ברור שאת הרקטות שיגר ארגון פלסטיני הפועל בסוריה בפיקודו של קצין איראני, וכי זו הוכחה שאיראן מנצלת את הסכם הגרעין להשתלטות על האזור.

התכנית, יש לומר, נתפרה בתפרים גסים: לקראת ההצבעה בקונגרס של ארצותהברית על אישור ההסכם עם איראן בנושא הגרעין, וכאשר מתברר שלעמדת הנשיא אובמה יש דווקא תמיכה רבה – נתניהו, המהמר על תבוסת אובמה, יעשה כנראה הכל, כולל הסלמה צבאית, כדי לקושש לצידו עוד סנטור ועוד חבר בית נבחרים.

הלהטת הרוחות המלחמתית נועדה להביא לנתניהו תועלת גם במבחן הקרוב של אישורו בכנסת של מתווה הכניעה לטייקוני הגז האמריקאיים והישראליים. היסטריה צבאית, החייאה של אירן כאויב האולטימטיבי האורב בסוריה – כל אלה נועדו גם להסיח את דעת הקהל וגם ליצור אווירה של "חירום לאומי", הידועה כיעילה מאוד בהשתקה ובאילוף של מפלגות אופוזיציה מהמרכז.

ההסחה של הדיון הציבורי לעבר ה"אויב" אמורה להועיל לנתניהו גם בהשתקת ביקורת של גורמים אחדים בקואליציה על הצעת תקציב המדינה לשנים 2015/2016, האמורה להגיע לאישור הכנסת.

מכאן שגם אם יש לנתניהו מטרות נוספות בתכנית ההסלמה, די במטרות שנמנו לעיל כדי להיווכח שהוא פועל בהגיון של אקדחן.

המאמר יופיע בגיליון הקרוב של "זו הדרך"