הבחירות לרשויות המקומיות בתוניסיה: חזית השמאל העקבי הגוש השלישי

המועמדים העצמאיים בבחירות המקומיות החופשיות הראשונות בתוניסיה זכו ביותר קולות מהמפלגות הגדולות כך עולה מתוצאות הבחירות הרשמיות שהתפרסמו בסוף השבוע. בבחירות, שהתקיימו ב-6 במאי, נרשם שיעור הצבעה נמוך: רק 36% מבעלי זכות הבחירה הגיעו לקלפיות.

2018-05-14_200905

פעילי החזית העממית בעיר גפסה בעת מערכת הבחירות (צילום: הומניטה)

תוניסיה היא המדינה היחידה ששרדה את אירועי "האביב הערבי" ללא מעשי אלימות נרחבים. ההתקוממות העממית ב-2011 בתוניסיה הפילה את שלטונו הרודני של זין אלעבאדין בןעלי הפרואמריקאי, אך מאז שורר בציבור זעם בגלל המשך המדיניות החברתיתכלכלית של המשטר הקודם. הזעם מתבטא בשביתות ובהתקוממויות הפורצות חדשות לבקרים בפריפריה. לפי התוצאות, זכו המועמדים העצמאיים ב-32% מהקולות, ואילו המפלגה האסלאמיסטית הניאוליברלית "אלנהדה" והמפלגה החילונית השמרנית "נידא תוניס" זכו ב-28% וב-21% מהקולות בהתאמה.

המפלגה השלישית בגודלה היא "החזית העממית" של השמאל, שלה 4% מהקולות ו-259 מושבים במועצות הערים. מאחר שהמועמדים העצמאיים אינם פועלים בגוש אחד (ביניהם גם מועמדים הרואים בעצמם שייכים לשמאל העקבי).

שתי המפלגות הבורגניות הגדולות, החברות בממשלת אחדות לאומית, נחלשו בהשוואה לבחירות לפרלמנט ב-2014. זו עדות לביקורת הגוברת על שלטונן. "נידא תוניס" איבדה כ-800 אלף קולות בהשוואה לבחירות שנערכו לפני כארבע שנים. עם פרסום תוצאות הבחירות, דובר "החזית העממית" הודה למצביעים, אך הדגיש: "אנו מצטערים שלא הצבנו מועמדים בכל הרשויות המקומיות, אלא רק בחלקן. לפי הסיכומים שערכנו, לו התמודדנו בכל ה-350 הרשויות המקומיות, יכולנו להכפיל את מספר החברות והחברים המכהנים במועצות הערים והרשויות המקומיות".

א"ד

הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב