הבחירות לרשויות המקומיות בטורקיה: לראשונה נבחר ראש עיר קומוניסטי בבירת מחוז

מפלה למפלגת הצדק והפיתוח האסלאמית-שמרנית בבחירות המקומיות ביום ראשון השבוע (31.3) בטורקיה. מדובר גם בהפסד צורב למנהיג המפלגה, הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, שהציג אותן כמבחן כוח אישי לגבי תמיכה במדיניותו. הנשיא ארדואן אף הצהיר כי הבחירות הן "הרות גורל" לעתיד ארצו.

2019-04-03_201557

אמנם המפלגה עדיין שולטת ברוב הרשויות המקומיות שבמרכז טורקיה, אך במזרח בו רוב האוכלוסייה כורדית, ניצחו פעילי מפלגת העמים הדמוקרטית – שרוב מנהיגיה יושבים בכלא. בערים הגדולות, ובהן איסטנבול, אנקרה הבירה ואיזמיר היו אלה כוחות האופוזיציה שניצחו, לפעמים בהפרש קטן.

ההפסד לא מנע מארדואן לשאת נאום הניצחון ביום שני לפנות בוקר מעל מרפסת מרכז המפלגה. הוא הכריז כי "נרשמו אי-סדרים בהצבעה בכמה ערים גדולות" ושמפלגתו תפנה אל בתי המשפט "כדי לברר מי בדיוק ניצח בהן". בתי משפט, מיותר לציין, בלאו הכי בידי השלטון הימני.

נפילת איסטנבול בידי האופוזיציה היא מכה פוליטית קשה עבור ארדואן, שכיהן כראש העיר מ-1994 ועד 1998. איסטנבול גם הייתה מעוזה של מפלגת הצדק והפיתוח במשך כמעט 20 שנה ברציפות. בבחירות הקודמות גברה מפלגת השלטון על האופוזיציה בפער של יותר מ-8%, שהתפוגג כמעט לחלוטין באלו האחרונות. באנקרה הציג ארדואן מועמד מהעיר קייסרי, אלמוני בעיני תושבי הבירה. מפלגתו הפסידה בפער של כ-4% לעומת ניצחון בפער של אחוז בודד בבחירות הקודמות.

לא מדובר רק בהפסד בשלוש הערים מרכזיות. גם באדנה ובמרסין הפסידה מפלגת השלטון. ערים אלה הן המרכזים הכלכליים החשובים במדינה. יש בהן ריכוז גדול של מעמד העובדים ושכבות ביניים שנפגעו מאוד מהמשבר הכלכלי שפרץ במדינה בשנה האחרונה – בדומה למשברים כלכליים שפרצו השנה במדינות נוספות בפריפריה הקפיטליסטית: ברזיל, ונצואלה וארגנטינה. למשברים אלה השלכות חברתיות קשות, כגון יוקר מחייה המרקיע שחקים, גידול מהיר בעוני ובאבטלה ואינפלציה היוצאת מכלל שליטה.

באנקרה ובאיסטנבול מתגוררים גם נציגי הבורגנות הגדולה ובעלי ההון, שרבים מהם מקורבים לנשיא. הקשר "הון-שלטון" אינו המצאה ישראלית: בטורקיה יש לו היבטים פומביים רבים.

לפי "הארץ" (2.4) "שיתוף הפעולה ההדוק בין ממשל ארדואן לבעלי ההון הזין גם את מוסדות מפלגת השלטון, שמקורביה זכו במיטב הפרויקטים ובתמורה תמכו כלכלית ביוזמותיו של ארדואן".

כמעט כל כוחות השמאל, כולל המפלגות והתנועות הקומוניסטיות, התייצבו לימינה של מפלגת העמים הדמוקרטית המקבלת תמיכה גורפת בקרב האוכלוסייה הכורדית. מפלגת עמים הסירה את מועמדיה לראשות העיר במקומות בהם היו סיכויים למועמדי האופוזיציה לגבור על אנשי ארדואן, המפלגה הקומוניסטית הטורקית (שאיננה חלק ממפלגת העמים הדמוקרטית) החליטה להתמודד לבדה ואף זכתה, לראשונה בתולדות בטורקיה, בראשות בירת מחוז – דרסים, בירת המחוז בעל אותו השם.

פאתיח מהמט מסוגלו (ר' צילום), ממנהיגי המפלגה, קיבל כשליש מהקולות, אחריו הגיע מועמד מפלגת העמים הדמוקרטית עם 28%, ובמקום השלישי – מועמד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית עם 20%.

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"