הבחירות לרשויות המקומיות בדרום אפריקה: הקונגרס הלאומי איבד קולות לימין ולשמאל

טרם פורסמו כל התוצאות הרשמיות בבחירות שנערכו ביום שישי האחרון במאות הרשויות המקומיות בדרום אפריקה. אבל על פי התוצאות שכבר פורסמו ניתן לקבוע שאחוז השתתפות בהן היה נמוך במיוחד: כ-53% מבעלי זכות הבחירה. המסקנה השנייה היא שהקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC) שבשלטון מאז ביטול האפרטהייד בשנת 1994, רשמה מפלות קשות בערים הגדולות ושמרה על כוחה באזורי הספר.

בבירה הכלכלית, יוהנסבורג, הקונגרס זכה ב-44% מהקולות, ואילו מפלגת האופוזיציה, הימניתליברלית "הברית הדמוקרטית" (DA) זכתה ב-38% כך על פי תוצאות הבחירות הרשמיות שפורסמו אמש. מהתוצאות עולה כי שתי המפלגות ייאלצו ככל הנראה להרכיב קואליציה יחדיו. המפלגה השלישית, שכוחה עולה ממערכת בחירות אחת למשניה, היא "הלוחמים למען דמוקרטיה כלכלית" ((EFF. זו קבוצה שגורשה מתנועת הנוער של הקונגרס הלאומי האפריקאי והמגדירה את עצמה כמרקסיסטיתלניניסטית ומהפכנית וזכתה ביוהנסבורג, ב-11% מקולות הבוחרים. יצוין שבמחוז לימפופו, בו נולד וגדל מנהיג התנועה, ג'וליוס מלמה, התנועה זכתה ב-17% מהקולות, אך הקונגרס ניצח בגדול: 69% ואילו הליברלים הימניים קיבלו רק 8%.

2016-08-07_190142

כרזה של המפלגה הקומוניסטית של דרום אפריקה ברחובות פרטוריה הקוראת להצביע עבור הקונגרס הלאומי האפריקאי (צילום: מ"נ)

ה"ברית הדמוקרטית" הגיעה להישגים משמעותיים בכמה אזורים, כולל נלסון מנדלה ביי האסטרטגי. אתול טרוליפ, ראש העירייה הנבחר, טען כי זה "אך הולם שבעירו של נלסון מנדלה, שנקראה על שמו של מנדלה, שקידם פיוס, נהיה חייבים לשתף פעולה עם מפלגות פוליטיות אחרות". המפלגת שהחלה את דרכה באופוזיציה לאפרטהייד של אזרחים לבנים ליברלים, שמרה על הנהגה לבנה עד לשנה שעברה. בנלסון מנדלה ביי הברית זכתה ב-46%, הקונגרס ב-41% והלוחמים ב-5%. יצוין שנלסון מנדלה ביי כולל את המרכז התעשייתי של המדינה ומקור הכוח המעמדי העיקרי של פדרציית האיגודים המקצועיים ((COSATU והמפלגה הקומוניסטית של דרום אפריקה (SACP) השותפות במסגרת הקונגרס הלאומי האפריקאי. הקונגרס איבד את נלסון מנדלה ביי, בה מתגורר רוב של שחורים, בפעם הראשונה ונחלה כישלונות בערים נוספות שם מספר גדול של מצביעים שחורים ממעמד העובדים ושכבות הביניים שהליטו להפנות לה גב נוכח פרשיות שחיתות בהן הסתבך מנהיגה, הנשיא ג'ייקוב זומה. לבחירות המקומיות עשויה להיות השפעה גדולה על הבחירות לנשיאות שייערכו במדינה ב-2019.

לקראת הבחירות המוניציפליות הזהיר מזכ"ל הקונגרס הלאומי, גווידה מנטשה, כי המפלגה תזכה רק ב-60%, מה שעלול להביא לקץ התנועה. אך בכל שמונת המחוזות הכי גדולים במדינה, בה מתגוררת 40% מהאוכלוסייה, ספגה המפלגה ירידה דו ספרתית בשיעור התמיכה בה. מעריכים שהקונגרס זכה בכ-54% ברמה הארצית, הברית בכ-25%, הלוחמים בכ-10% וכ-11% תנועות או מפלגות מקומיות. ההפסד בבחירות עלול להטיל לחץ לא רק על המפלגה אלא גם על הנשיא זומה ולעודד את יריביו הפוליטיים מבית ומחוץ לקרוא תיגר על שלטונו הרבה לפני 2019, אז תסתיים כהונתו השנייה והאחרונה. חילוקי הדעות בתוך הקונגרס גברו בשנים האחרונות בצילם של פרשיות השחיתות של זומה והמדיניות הניאוליברלית העקבית של ממשלתו. פדרציית האיגודים המקצועיים והמפלגה הקומוניסטית של דרום אפריקה דורשים לשנות מהצקה אל הקצה את המדיניות הכלכלית והחברתית ויש הסבורים שהדברים יגיעו עד כדי פיטורי השרים הקומוניסטים מהממשלה.

המפלגה הקומוניסטית טרם פרסמה הודעה מטעמה על תוצאות הבחירות. אבל מחוזות גדולים במפלגה כבר החלו להסיק מסקנות ואף פרסמו "מצע אלטרנטיבי" לניהול הרשויות המקומיות בהן הקונגרס זכה לרוב; ובו חמש נקודות מרכזיות: הפסקת ההפרטות ומיקור חוץ; מאבק בשחיתות; תוספת כוח אדם והגדלת שעות קבלת הקהל; הקמת קואופרטיבים מקומיים למאבק באבטלה לפיתוח כלכלי וחברתית ברקיימא; יצירת ממשק בין תכניות הפיתוח המקומיות למחוזיות ולארציות; הענקת כלים לתושבי הערים והרשויות המקומיות כדי "לנפץ את צורות הייצור והשיווק הנצלניות הקפיטליסטים של שירותים ומוצרים".