הבחירות לפרלמנט בשבדיה: הישג גדול לימין הקיצוני ולמפלגת השמאל

הישג גדול למפלגת הימין הקיצוני "השבדים הדמוקרטים" ולמפלגת השמאל, בבחירות שהתקיימו אתמול (ראשון) בשבדיה. עיתוני שטוקהולם מדווחים הבוקר כי הסיבה לעליית "הפשיסטים בתחפושת" (כפי שהם מגדירים את התנועה) היא ההסתה הגזענית הנמשכת זה שנים רבות נגד המהגרים ומבקשי מקלט. כמו כן, בתום ספירת הקולות עולה שלא יהיה רוב מוחלט לאף אחת מהמפלגות הגדולות בפרלמנט. עליית כוחו של פשיזם בשבדיה הוא הישג נוסף בשרשרת הצלחות של מפלגות הימין הקיצוני בשנים האחרונות ברחבי אירופה.

2018-09-10_183822

אסיפת בחירות של מפלגת השמאל השבדית, בשבוע שעבר, בעיר מאלמו (צילום: מפלגת השמאל)

כאמור מספירת הקולות עולה כי גוש המרכזשמאל, שמורכב מהסוציאלדמוקרטים והירוקים, ומחזיק כיום בשלטון במדינה, השיג 40.7%, והאופוזיציה המרכזימנית השיגה 40.3%. התוצאות הללו יקנו למרכזשמאל 144 מושבים בפרלמנט בן 349 המושבים, לעומת 143 לגוש מרכזימין, דבר שצפוי להוביל לשבועות של חוסרודאות לפני שתגובש ממשלה שיכולה לתפקד.

"השבדים הדמוקרטים", מפלגה עם שורשים בימין הפשיסטי ואידיאולוגיה הדולגת בעליונות הגזע הלבן, זכתה ב-17.6% מהקולות ו-63 מושבים, עלייה מה-12.9% ו-49 המושבים שהשיגה בבחירות הקודמות לפני ארבע שנים, שהיא הגדולה ביותר שהשיגה מפלגה כלשהי בריקסדאג, הפרלמנט השבדי, בבחירות הנוכחיות. "השבדים הדמוקרטים", שמנודים על ידי כל המפלגות האחרות מאז שנכנסו לפרלמנט ב-2010, התחייבו להפיל כל ממשלה שתסרב להעניק להם השפעה בנושאי מדיניות, במיוחד הגירה.

מפלגת השמאל שהוקמה ב-1990 על ידי פורשי האגף השמאלי של המפלגה הסוציאלדמוקרטית והמפלגה הקומוניסטית זכתה בכ-8% מקולות הבוחרים (לעומת 5.7% בבחירות הקודמות). המפלגה מגדירה את עצמה אנטיקפיטליסטית, סוציאליסטית, סביבתית ופמיניסטית. בבחירות שנערכו אתמול זכתה לתוספת מושבים משמעותית בפרלמנט, מספר חברי הסיעה גדל מ-21 ל-28. מפלגת השמאל, שמאז הקמתה לא השתתפה באף ממשלה, עומדת בראש המאבק נגד הפשיזם, הגזענות וההסתה נגד המהגרים והפליטים.

קבוצה שפרשה ממפלגת השמאל, "היוזמה הפמיניסטית" התרסקה. בראש "היוזמה" עומדת גודרון שימאן, לשעבר מנהיגת מפלגת השמאל. אתמול היא זכתה ל-0.4% מקולות הבוחרים – לעומת 3% בבחירות הקודמות. מפלגה נוספת שספגה מכה אלקטוראלית קשה הם הירוקים שהיו שותפים עם הסוציאלדמוקרטים בממשלה. הירוקים היו המפלגה הרביעית בשבדיה ובבחירות הקודמות זכו לכ-7% מהקולות וב-25 מושבים בפרלמנט. עתה זכו לכ-4% מהקולות ואיבדו 10 מושבים.