הבחירות לפרלמנט בצרפת: רוב למקרון הניאו-ליברלי; גידול ניכר של צירי השמאל העקבי

מפלגת "קדימה" של נשיא צרפת הניאוליברלי, עמנואל מקרון, זכתה אתמול (ראשון) בבחירות לאסיפה הלאומית. לפי התוצאות הסופיות של הסיבוב השני שפרסם משרד הפנים הצרפתי בצהריים, זכתה מפלגת השלטון החדשה שהוקמה רק לפני כשנה, ברוב מוחלט של כ־308 מבין 557 צירי הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי

2017-06-19_202603

אסיפת בחירות של המפלגה הקומוניסטית הצרפתית בפאריס לפני שבועיים (צילום: הומניטה)

יצוין שיותר מ־57 אחוזים מבעלי זכות ההצבעה נמנעו מללכת לקלפיות. עוד חצי מיליון אזרחים הצביעו אך עשו שימוש בפתק לבן או פסול. תוצאה זו נמוכה בהרבה מזו שלה ציפו במפלגה ועל פי הסקרים בעקבות סיבוב ההצבעה הראשון לפני שבוע. אז הוערך כי מפלגתו של הנשיא תזכה ביותר מ־400 מושבים.

בכך השיג מקרון שליטה מלאה בבית הנבחרים, שתאפשר לו לקדם את הרפורמות שהוא מבקש לקדם, בעיקר בתחומי הכלכלה והעבודה. רפורמות להן מתנגדים האיגודים המקצועיים ומפלגות השמאל העקבי. תוצאות הבחירות הן עיצוב מחדש של המפה הפרלמנטרית בצרפת, בצל מחאה גוברת שהן אינן מייצגות כלל את המפה הפוליטית במדינה.

מפלגת האופוזיציה הראשית בפרלמנט הבא תהיה המפלגה הרפובליקנית השמרנית, עם כ־125 צירים. מפלגת השלטון הקודמת, המפלגה הסוציאליסטית, השיגה רק 29 צירים לעומת יותר מ-300 באסיפה היוצאת. אמש נפגשה מזכירות המפלגה והגישה את התפטרותה בעקבות התוצאות הקשות ביותר מזה כחמישים שנה.

מפלגות השמאל העקבי חיזקו באופן משמעותי את כוחן בפרלמנט הבא. מפלגת "צרפת מתמרדת" בהנהגת ז'אןלוק מלנשון תיוצג על ידי 17 צירים. המפלגה הקומוניסטית זכתה ב-10 חברי פרלמנט. יצוין ששני כוחות אלה שפעלו במסגרת "חזית השמאל" היו מיוצגים באסיפה הלאומית היוצאת ב-10 צירים בלבד. כך שמספר חברי הסיעה עלה, בין בחירות לבחירות, מ-10 ל-27. זו הסיעה היחידה שהייתה מיוצגת עד כה שרשמה גידול במספר חבריה. "החזית הלאומית" של הימין הקיצוני, תיוצג על ידי שמונה צירים, ובהם לראשונה מנהיגת המפלגה מרין לה פן.

בהודעת המפלגה הקומוניסטית, שנמסרה עם פרסום התוצאות ושתפורסם מחר בעיתון "הומניטה", נאמר כי "מן ההכרח לשנות מן היסוד את המוסדות של הרפובליקה הצרפתית. הממשלה שנבחרה, יחד עם הרוב שהשיגה בפרלמנט, מייצגים מיעוט של מצביעים. היא לא נבחרה בקולות הצעירים, העובדים והמובטלים שהעדיפו להצביע עבור מפלגות אחרות". המפלגה קראה להקים חזית רחבה נגד המדיניות הניאוליברלית של מקרון. עוד היא הודיעה שתקיים ישיבה מיוחדת של הוועד המרכזי, בסוף השבוע הקרוב, כדי לקבוע את עמדותיה הפוליטיות מול ממשלת מקרון.