הבחירות בתל אביב-יפו: הפוליטיקה היהודית-ערבית השמאלית הוכיחה את עצמה

רשימת ״אנחנו העיר״ רשמה הישג מרשים בבחירות למועצת עיריית תל אביביפו, שנערכו ב-30 באוקטובר. הרשימה זכתה ביותר מ-22 אלף קולות שהעניקו לה 4 מנדטים, והיא הסיעה השלישית בגודלה במועצה, אחרי תל אביב 1 (7) בראשות רון חולדאי, ראש העיריה הנבחר, וסיעת רוב העיר (6) שמועמדה לראשות העיר היה אסף זמיר.

2018-11-20_202510

מוקדי הכוח של אנחנו העיר ושל מועמדותו של אסף הראל בבחירות היו, בדומה ל״עיר לכולנו״ לפניה, בלב העיר ובדרומה. ביפו היו הישגי הרשימה מרשימים מאוד, כאשר הכפיל השמאל העקבי באזור זה את כוחו בהשוואה לרשימת ״עיר לכולנו״ ב-2013. רשימת יאפא, רשימה בת של בל״ד, קיבלה מעל ל-6000 קולות ונציג במועצה.

הצלחה זו של רשימת יאפא נסתייעה בקולות רבים של יהודים – דבר היכול להעיד על הפוטנציאל של הרשימה המשותפת ביפו בבחירות הכלליות הקרובות.

הישגי ״אנחנו העיר״ מרשימים במיוחד נוכח העובדה שזו נתגבשה לריצה רק בדקה התשעים – חודש ימים לפני מועד הבחירות.

הרשימה, שרצה כסיעה בת של חד״ש, חיברה בין המועמד לראשות העיר אסף הראל, הפעילה הפמיניסטית המזרחית מדרום העיר שולה קשת וסניפי חד״ש בתל אביב וביפו (והמועמד אמיר בדראן), כדי לגבש רשימה שמאלית לא מתפשרת, מגוונת ורחבה, שייצגה את האלטרנטיבה השמאלית היחידה במערכת הבחירות.

הסיבות להצלחה

אי אפשר היה להגיע להישג זה ללא מועמדותו לראשות העיר של אסף הראל. איש הטלוויזיה שרץ בראשות הרשימה הביא עמו רמת חשיפה גבוהה ויכולת תקשורתית בלתימבוטלת – הן בתקשורת הממוסדת והן ברשתות החברתיות. אלה חיזקו את החשיפה של העמדות השמאליות העקביות שהציג בכמעט כל הנושאים במהלך הקמפיין ולפניו.

אך מעבר למועמדותו של הראל לראשות העיר, שאפשרה את רמת החשיפה הגבוהה, גורם הכרחי במערכות בחירות היה הכוח הארגוני של חד״ש תלאביב ויפו שאפשר את הקמפיין האפקטיבי. הניסיון הפוליטי שהביאו עמם פעילי מק"י וחד״ש בא לידי ביטוי בניסיון התקשורתי, הלוגיסטי, האדמיניסטרטיבי ובעיקר הפוליטי שהנחו את מערכת הבחירות.

"אנחנו העיר", כיאה לרשימה בת של חד״ש, היא רשימה יהודיתערבית, המחברת בין פעילים מתל אביב ומיפו, וששמה את הבעיות של יפו, והציבור הערביפלסטיני בה, בראש סדר העדיפויות שלה.

ואולם, ״אנחנו העיר״ היא גם יותר מזה: הרשימה ממחישה את סוג החיבורים שחד״ש צריכה להתרכז בהם, מעבר לשותפות היהודיתערבית: בריתות עם קבוצות מדוכאות ומוחלשות אחרות בחברה הישראלית. החיבור בין אמיר בדראן מיפו לשולה קשת מנווה שאנן, והחיבור של השניים לאסף הראל ממרכז העיר, גדולים מסך חלקיהם: מדובר לא רק בחיבור בין אישים, כי אם בחיבור בין קהילות. חיוני שחד"ש תוסיף ותיצור חיבורים מסוג זה, ברמה המקומית והארצית כאחד.

שינוי כיוון לחד״ש

בשנים האחרונות נשמעו בחוגי השמאל הרדיקלי, המזרחי והפמיניסטי, לא מעט קולות ביקורתיים כלפי חד״ש. חד"ש הייתה ועודנה יעד למתקפות רבות במגוון תחומים. הפרויקט של ״אנחנו העיר״ לימד אותנו כי כאשר אנחנו פועלים נכון, מייצרים את החיבורים הנכונים ומשכנעים בנכונותה של אג׳נדה סוציאליסטית רחבה –אפשר להגיע, מעבר לבוחרים שהצביעו גם בעבר לחד"ש, גם לציבורים אדירים ברחוב היהודי.

"אנחנו העיר" הוקמה כרשימה, ובתוך חודש ימים גרפה תמיכה אדירה. תוצאותיו של המשא ומתן הקואליציוני הנערך בימים אלה יקבעו, לדעתי, את המקום שתתפוס בחיים הציבוריים בעיר.

כולי תקווה, כי בחמש השנים הקרובות תפעל סיעת ״אנחנו העיר״ ללא לאות בתל אביב וביפו כדי לבסס את עצמה כאלטרנטיבה לשלטון הקיים, נציגם המובהק של ההון, של המגדלים ושל הרכב הפרטי.

נמרוד פלשנברג

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב