הבחירות בספרד: אכזבה בשמאל וסימני שאלה לגבי הקואליציה העתידית

המפלגה העממית הימנית זכתה במספר הקולות הרב ביותר בבחירות שנערכו בשבוע שעבר (26.6) בספרד, אך שוב לא השיגה את הרוב בפרלמנט על מנת לשלוט במדינה. אם יחליט מנהיג השמרנים, ראש הממשלה מריאנו ראחוי, להקים ממשלה קואליציונית, ההערכות הן שהמשא ומתן הקואליציוני יימשך שבועות ואף חודשים רבים. בניגוד לתחזיות, בסבב הנוכחי הגדילה המפלגה הניאוליברלית את כוחה וקיבלה 137 מושבים, לעומת 123 בלבד בבחירות הקודמות שנערכו בדצמבר האחרון. עם זאת, היא עדיין רחוקה מ-176 המושבים הדרושים להקמת ממשלה. למקום השני הגיעה המפלגה הסוציאליסטית עם 85 מושבים. היא איבדה חמישה מושבים מאז הבחירות בדצמבר.

2016-07-02_190548

מנהיגי "אונידוס פודמוס": פאבלו איגלסיאס ואלברטו גארסון (צילום: מונדו אובררו)

"אונידוס פודמוס", החזית של מפלגת "פודמוס" והקומוניסטים המתנגדת לצעדי הצנע, סיימה במקום השלישי עם 71 מושבים עליה של שני מושבים. זאת, על אף שלפי התחזיות אמורה הייתה להתחזק בצורה משמעותית. שותפתה הטבעית של השמרנים, המפלגה הימניתליברלית "סיודאדנוס" נחלשה, וירדה מ-40 מושבים ל-32. מנהיג המפלגה, אלברט ריברה דיאז, כבר הודיע שהוא לא מוכן לנהל משא ומתן עם המפלגה השמרנית כדי להקים ממשלה.

אחד ממנהיגי רשימת השמאל, אלברטו גארסון, מראשי המפלגה הקומוניסטית, אמר לעיתונאים (27.6) שהוא חש אכזבה גדולה בעקבות תוצאות הבחירות. יחד עם זאת, הוא ציין שלראשונה ברית השמאל הפכה לכוח הפוליטי השני בבירה מדריד; הראשון בבירת קטלוניה, ברצלונה, ובשורה של מחוזות בקטלוניה ובחבל הבאסקים: טארגונה (22%), ברצלונה (27%), גיפוסקואה (29%), ויסקאייה (29%) ואלאייה (31%). זאת, על חשבון מפלגות לאומניות מקומיות.

גם מנהיג "פודמוס", פאבלו איגלסיאס, מרצה למדע המדינה בן 37 ולשעבר מפעילי הנוער הקומוניסטי, אמר ש"כוחות השינוי רשמו התקדמות גדולה אך בהחלט לא מספיקה". איגלסיאס אמר לתומכיו במדריד ש"אונידוס פודמוס" זכתה ביותר קולות מכל מפלגה אחרת בקטלוניה ובחבל הבאסקים שני הריכוזים הגדולים של מעמד העובדים בספרד.

מי הצביע עבור השמאל?

על פי תחקיר שפורסם בשבועון "דיאגונל", היוצא לאור בברצלונה, בשכונות הפועלים ברחבי המדינה התמיכה ברשימת השמאל המשותפת "הייתה המונית והפכה לתופעת של קבע". בשכונה נואו באריס בברצלונה, בה מדי יום 15 משפחות בממוצע נאלצות לנטוש את דירותיהן בגלל שלא עמדו בתשלומי המשכנתא, התמיכה בשמאל היא של כשליש מהמצביעים. זו שכונה בה ישנו הריכוז הגדול של מהגרים ומבקשי מקלט בקטלוניה ושבעבר הייתה ממעוזי המפלגה הסוציאליסטית. גם בשכונה פועלית אחרת בבירת קטלוניה, הוספיטלט, שבעבר כונתה "הפרבר האדום", התמיכה עברה מהסוציאליסטים לרשימת השמאל (30% מהקולות). באוסרה, השכונה במדריד בה רמת ההכנסה היא הנמוכה ביותר, ב-2001 נרשם מהפך מתמיכה בסוציאליסטים לתמיכה בשמרנים. בבחירות האחרונות נרשם מהפך נוסף, לטובת "אונידוס פורמוס". בבנימאקלט, השכונה הפועלית שבמחוז ולנסיה, כל אחת משתי המפלגות הגדולות השמרנים והרשימה המשותפת של השמאל קיבלה כשליש מהקולות.

האם יתקיימו בחירות נוספות, משום שיסתבר כי ראחוי אינו מסוגל להקים ממשלה חדשה לאחר שתי מערכות בחירות בפרק זמן של חצי שנה? קשה לדעת. אך במקרה כזה, הברית בין "פודמוס" לשמאל המאוחד של המפלגה הקומוניסטית תעלה שוב על סדר היום. יש הסבורים שלרשימה משותפת זו הפוטנציאל לגרום לרעידת אדמה פוליטית.

שווים ושווים יותר

שיטת הבחירות בספרד מעוותת למדי והיא משרתת את שתי המפלגות הגדולות: את השמרנים ואת הסוציאליסטים. על פי תחקיר של העיתון "אל פאיס" (27.6), כדי להשיג מושב אחד בפרלמנט, בממוצע, על כל מפלגה לגייס כ-66 אלף קולות. אילו היה כך, הרשימה המשותפת "אונידוס פודמוס" הייתה מקבלת תוספת גדולה: חמישה חברי פרלמנט נוספים. אבל השיטה תוכננה כך, שהשמרנים זכו ב-137 חברי פרלמנט במקום 119 המגיעים להם על פי השיטה הפרופורציונאלית. יצוין שבבחירות שנערכו בחודש דצמבר אשתקד, איחוד השמאל של הקומוניסטים היה זקוק ל-462 אלף קולות (!) כדי להשיג מושב אחד בפרלמנט. דמוקרטיה נוסח ספרד.

א"ד

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב