הבחירות בברזיל: מצטמצם הפער בין מועמד השמאל לנציג בעלי ההון הניאו-פשיסט

הסיבוב השני בבחירות לנשיאות ברזיל יתקיימו מחר (ראשון) ועל פי הסקרים האחרונים שפורסמו היום מצטמצם הפער בסקרים בין מועמד השמאל, פרננדו הדאד, לנציג בעלי ההון ז'איר בולסונרו הניאופשיסט. הפער עומד כעת על 10%: 48% לטובת בולסונרו לעומת 38% מהמצביעים התומכים בהדאד.

2018-10-27_170631

הדאד והמועמדת לסגנית הנשיא, הקומוניסטית מנואלה דאבילה, בעת סיור בפבלה (שכונת עוני) ליד סאו פאולו, ביום חמישי האחרון (צילום: פורטל ורמליאו)

בולסונרו ניצח בסבב הראשון של הבחירות שנערך ב-8 באוקטובר עם 46% מהקולות – כ-10% יותר משחזו הסקרים. הוא מתמודד בסבב השני מול הדאד המייצג את המערך של מפלגת העובדים והמפלגה הקומוניסטית של ברזיל, שזכה ב-29% תמיכה. מועמד נוסף, שמאלי מהמרכז, סירו גומס, קיבל כ-12% מהקולות. לאחר הפסדו, גומס קרא לתומכיו להצביע עבור הדאד.

במהלך קמפיין הבחירות שלו, טען מועמד הימין הקיצוני כי ברזיל היא "אומה הנמצאת בקריסה, הנגועה בסחר בסמים ובה פוליטיקאים גנבים חומקים מעונש". הוא תומך בהקלת התנאים לקבלת רישיון נשק במדינה, וסבור כי יש להקל על המשטרה להשתמש בכוח כדי לחזק את "הערכים הברזילאיים המסורתיים". בעבר לעג בולסנרו לנשים, לשחורים ולציבור הלהט"ב. בין היתר אמר לחברת פרלמנט כי היא "מכוערת מדי מכדי שיאנסו אותה", והצהיר כי אם יהיה לו בן הומו, "מצדי הוא יכול להתאבד".

מועמד השמאל לנשיאות, שקיים בימים האחרונים עצרות המוניות בעריה הגדולות של ברזיל, מקווה למהפך ברגע האחרון שיאפשר לו למנוע את הסכנה לדמוקרטיה והחזרה לימיה האפלים של הדיקטטורה הצבאית.

בין מוקדי הכוח העיקריים של הדאד: האיגודים המקצועיים וועדי העובדים, ארגוני האיכרים –בייחוד תנועת האיכרים ללא אדמות, אגודות הסטודנטים, ארגוני נשים וארגונים למען זכויות הקהילה הגאה, החוששים מפני פגיעה קשה בזכויותיהם במקרה של עליית הימין הקיצוני. בולסונארו זוכה לתמיכת בעלי ההון והעסקים הגדולים, הפיקוד הבכיר הצבאי, צמרת הכנסייה הקתולית והאוונגליסטים, שרואים בו הסיכוי הטוב ביותר למניעת האיסור על הפלות ואישור נישואים גאים.

על תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות ברזיל, ר' גיליון "זו הדרך" 39 (עמ' 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/10/G39_2018.pdf