הבחירות בארה"ב: האיגודים יפתחו בשביתה אם טראמפ יסרב להכיר בתבוסתו

הבחירות לנשיאות ארצות הברית קרבות והן יתקיימו ביום שלישי, 3.11. יום הבחירות עלול להיות תאריך הפתיחה של תקופת מחאות. ב"ניו יורק טיימס" נמסר כי "גופי המודיעין והביטחון הציבוריים נערכים למתיחות ולאפשרות של התפרצויות אלימות". אחד התרחישים הוא שהנשיא האמריקאי הכושל, דונלד טראמפ, יפסיד בהן אך יסרב להכיר בתוצאות ואף להעביר את השלטון ליריבו הדמוקרטי, ג'ו ביידן.

"לעצור את קשר בין הון לשלטון", כרזה של האיגודים המקצועיים נגד מדיניות ממשל טראמפ

 

"אנחנו נצטרך לראות מה קורה. בבחירות נרשמו תקלות  ועוד יהיו זיופים רבים", אמר טראמפ בריאיון, אחד מרבים, ברשת פוקס שהעניק ב-22 בספטמבר. בראיון לערוץ "קומדי סנטרל" בחודש יוני, בתוכניתו של טרוור נואה, אמר ביידן כי הוא חושש שטראמפ "ינסה לגנוב את הבחירות" וכי זו מטרת מתקפותיו החוזרות ונשנות על שיטת ההצבעה בדואר. בהמשך הריאיון שאל נואה את ביידן אם חשב על תרחיש שבו הוא עשוי לנצח בבחירות, אך טראמפ יסרב לפנות את לשכתו בבית הלבן. "כן, חשבתי על כך", אמר ביידן. "יש לך ארבעה ראשי סגל שקורעים את טראמפ לגזרים, ויש לך כל כך הרבה אנשי צבא בשירות פעיל שאומרים 'וואו. אנחנו לא מכונת מלחמה, אנו דמוקרטיה ויש לפעול על פי דרכה'. אני מבטיח לך, אני משוכנע לחלוטין שהם ילוו אותו החוצה מהבית הלבן ביעילות גדולה".

ייתכן וביידן תולה תקוות באנשי צבא שילוו את הנשיא יוצא ממדשאות הבית הלבן אל הלימוזינה המשוריינת בדרכו הביתה. אבל איגודים מקצועיים רבים פרסמו בשבועות האחרונים, שאם טראמפ יסרב להכיר בתבוסתו, הם יפתחו בשביתה כללית ובמחאות ציבוריות. זאת, במטרה המוצהרת לסלק את הנשיא הימני מן השלטון.

בעיר סיאטל, למשל, ועדת תיאום של כ-150 איגודים מקצועיים המייצגים כ-100 אלף עובדים בעיר ובסביבה כבר הכריזו על שביתה כללית אם וכאשר. האיגודים קראו למושל המדינה, וושינגטון, ולמועצת העיר להצטרף למחאה. ברוצ'סטר, מנהיג האיגודים המקומי, דן מלוני, שעמד אשתקד מאחורי השביתה בת חודש וחצי במפעל יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס, הצטרף לקריאה. איגודים רבים נוספים ברחבי ארה"ב ביניהם של המורים והאחיות סבורים שיש לפעול. פעילים בוועדי עובדים ברחבי ארה"ב הקימו את "רשת העובדים להגנת הדמוקרטיה" ומבטיחים שמאות אלפים יצטרפו ליוזמה במקומות העבודה.

נמרוד עובד

הידיעה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"