האתגר הכלכלי והחברתי של סין בשנה הקרובה: ליצור 11 מיליון מקומות עבודה

סין קבעה יעד צמיחה לתמ"ג של 6.5% לשנת 2017, לעומת יעד של 6.5%-7%  אשתקד, כך לפי דו"ח עבודת הממשלה שנמסר ביום ראשון. על כך מסר רדיו סין הבינלאומי. "סין תרדוף אחרי תוצאות טובות יותר בעבודה הכלכלית הממשית", על פי הדו"ח שראש ממשלה לי קה-צ'יאנג מסר בפתיחת הקונגרס העממי הלאומי ה-12. הוועדה הפוליטית המייעצת של הקונגרס היא הגוף הפוליטי הבכיר של המדינה, פתחה את הכנס השנתי ביום שישי האחרון בבייג'ין. למעלה מ-2,000 חברי הקונגרס, הבאים ממגזרים שונים ברחבי המדינה דנים השבוע בנושאים פוליטיים, כלכליים וחברתיים מרכזיים הנוגעים לפיתוח המדינה במהלך הכנס השנתי שאמור להסתיים ב-13 במרץ. החלטות פוליטיות בעלות משקל צפויות להתקבל במהלכו.

2017-03-07_202032

ראש ממשלה לי קה-צ'יאנג מוסר דו"ח בפתיחת הקונגרס העממי הלאומי ה-12 (צילום: סוכנות הידיעות של סין)

על פי הדו"ח שנמסר ביום ראשון האחרון, יעד הגידול המשקי הוא הנמוך ביותר זה 25 שנים, ירידה לעומת הצמיחה הממשית אשתקד של 6.7%. הנקודה הנמוכה הקודמת הייתה יעד של 6% לצמיחה של התוצר הלאומי הגולמי בשנת 1992. היעד החזוי עולה בקנה אחד עם שני עקרונות ועובדות כלכליות, נכתב בדו"ח. לפי הדו"ח היעד יעזור לייצב את ציפיות שוק ולהקל על ההתאמות המבניות של המדינה. היעד גם יתרום להשגת המטרה של השלמת הבנייה של חברה משגשגת באופן מתון מכל הבחינות עד שנת 2020. "שמירה על צמיחה יציבה משמעותית כדי להבטיח תעסוקה ולשפר את חייהם של אנשים", לי אמר.

היעד השנתי עבור יצירת מקומות עבודה בעיר הוא מעל 11 מיליון, עלייה של מיליון לעומת השנה שעברה, שמדגישה את החשיבות הגדולות שסין מייחסת לתעסוקה. "בהתחשב ביסודות הכלכליים הבריאים שלנו ויכולתם להביא ליצירה של מקומות עבודה, יעד זה הוא בר-השגה עם עבודה קשה", אמר ראש הממשלה. "גם האיכות וגם היעילות הכלכלית השתפרו במידה ניכרת בשנה שעברה", לי אמר. על רקע הצמיחה הכלכלית האיטית בעולם בעקבות המשבר הקפיטליסטי, והקריאות לחזרה אחורה בגלובליזציה ולפרוטקציוניזם הגדל, לי מסר כי סין נהנית מתנאים טובים לפיתוח כלכלי.

לסין יש יסודות חומריים מוצקים, שפע משאבי אנוש, שוק ענק ומערכת שלמה של תעשיות. היא גם עושה התקדמות מדעית וטכנולוגית מהירה ובבעלותה מגוון שלם של תשתיות, אמר ראש הממשלה. "בסין יש גם הרבה כלים חדשניים ואפשרויות מדיניות לניהול רגולציות ברמה המקרו כלכלית," הוא אמר. לדבריו מאמצים יעשו כדי לעודד זרימה גדולה יותר של משאבים פיננסיים לתוך הכלכלה הריאלית, במיוחד בתמיכת בחקלאות, באזורים כפריים וחקלאיים ועסקים קטנים וזעירים

יצוין שתקציב הביטחון של סין בשנת 2017 יגדל בכ-7%. כך הוסיפה דוברת המפגש השנתי של הגוף המחוקק העליון של סין ביום שבת. "בניית היכולות הצבאיות תימשך. היא דרושה לשמירת הריבונות והביטחון הלאומי שלנו", אמרה פו יינג, דוברת המפגש השנתי של הקונגרס הלאומי העממי ה-12, במסיבת עיתונאים. הצמיחה הנוכחית בתקציב הביטחון מהווה את העלייה השנתית הנמוכה ביותר זה עשור לפחות. בשנה שעברה, תקציב הביטחון של סין גדל ב-7.6% ל-954 מיליארד יואן (כ-138 מיליארד דולר), נתון ששבר את הגידול הדו-ספרתי בתקציב הביטחון שנמשך שנים רבות. זהו תקציב המהווה כ-20% מתקציב הביטחון של ארה"ב, אשתקד. "עלייה של כ-7% בתקציב הביטחון תואמת עם הצמיחה בתמ"ג של סין בשנה שעברה", הוסף ין ג'ואו, אדמירל חיל הים של צבא השחרור העממי של סין.

בחודש שעבר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התחייב לחזק את ההתעצמות הצבאית של ארצו. בנאומו הראשון בפני הקונגרס לאחר שנכנס לתפקידו, טראמפ הציע העלאה של 54 מיליארד דולר בהוצאות הצבאיות של המדינה, גידול ענק של 10% לעומת השנה הקודמת. פו גם ציינה כי הוצאות הביטחון של סין היוו רק 1.3% מהתמ"ג של המדינה, לעומת ההתחייבות של החברות בנאט"ו להקדיש לפחות 2% מהתמ"ג לביטחון.

"אתה צריך לשאול אותם מה הכוונות שלהם", אמר פו לעיתונאים, והוסיפה כי סין "מעולם לא גרמה נזק למדינות אחרות." "מבין כל הסכסוכים והמלחמות בעולם שהרגו והעתיקו כל כך הרבה אנשים מביתם וגרמו לאובדן משמעותי של רכוש, באילו מהן סין אשמה?" היא שאלה. ין ג'ואו גם אמר כי סין, שבעצמה הייתה קורבן של תוקפנות בעבר, לא תגרום בעצמה סבל לאחרים. "אנחנו יודעים את המחיר של השלום", אמר ין.