הארץ: ועדת ביטון פסלה ספרים של סמי מיכאל בגלל שהם 'קומוניסטים'

ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח במערכת החינוך, החליפה את הרומן "חצוצרה בוואדי" מאת הסופר הוותיק ונשיא האגודה לזכויות האזרח, סמי מיכאל, בספר אחר של הסופר, ברשימת הספרים שהמליצה לבתי ספר ללמד לבגרויותעל כך פורסם הבוקר (רביעי) ב"הארץ". בנוסף פסלה הוועדה משיקולים פוליטיים את הספר "חסות" של מיכאל, העוסק ביחסי יהודים וערבים. "חצוצרה בוואדי", הפופולרי והנמכר ביותר מבין ספרי סמי מיכאל, שנלמד כיום בבתי ספר תיכון רבים, מסופר מנקודת מבטה של צעירה ערבייה, ומגולל סיפור אהבה בינה לבין גבר יהודי בחיפה. מיכאל אמר ל"הארץ" כי "אירוני שוועדה שנועדה לתקן תת ייצוג של תרבות המזרח שורפת את אחד הגשרים הוותיקים של התלמידים לעולם המזרח".

2016-08-17_185430

סופר סמי מיכאל (צילום: ויקיפדיה)

תת־הוועדה של ועדת ביטון שעסקה בתוכנית הלימודים בספרות המליצה ללמד כספרי חובה אחד משני רומנים: "תרנגול כפרות" מאת אלי עמיר, ו"חופן של ערפל" מאת סמי מיכאל. חברי הוועדה הסכימו כי יש להמליץ על ספר של מיכאל, בגלל מקומו החשוב בין סופרי יהדות המזרח, אך היו ביניהם חילוקי דעות בנוגע לשאלה על איזה ספר שלו יש להמליץ כספר חובה.

רבים מחברי הוועדה תמכו בהכנסת "חצוצרה בוואדי" לרשימת ספרי החובה לתיכונים, אבל כאשר פורסם דו"ח הוועדה הופתעו כמה מהם לגלות כי הספר עליו הומלץ הוא דווקא "חופן של ערפל" הפופולרי פחות, שאינו נלמד כיום. אחת מחברות הוועדה, שחששה להזדהות, סיפרה כי לפי מה שהיה ידוע לה "חצוצרה בוואדי" הוא הספר שנבחר על ידי הוועדה ורק עם פרסום הדו"ח גילתה שם את "חופן של ערפל". הספר, שראה אור ב-1979, מתאר את קורותיהם של יהודים החיים בעיראק בסוף שנות הארבעים, ומספר את סיפורו של רמזי, מהפכן יהודי במחתרת הקומוניסטית בבגדאד, ומבוסס בחלקו על פרטים מחייו של מיכאל עצמו.

יו"ר תת הוועדה שעסקה בתחום הספרות בוועדת ביטון, ד"ר אושרה אלפסי, אמרה ל"הארץ" כי ספר אחר של מיכאל נפסל על ידי הוועדה משיקולים פוליטיים. המדובר בספר "חסות", שראה אור ב-1977. עלילתו מתרחשת בעת מלחמת יום הכיפורים בחיפה והוא עוסק ביחסי יהודים וערבים. אלפסי אמרה כי הוועדה לא יכולה היתה לבחור בו מ"טעמים פוליטיים", כלשונה. היא אמרה כי ספר שדן "בשיח הפלסטיני־יהודי, שלא לומר קומוניסטי, זה לא היה נראה לנו רלוונטי להכניס לתוכנית הלימודים. לכן הוא לא הוכנס".

ההחלטות של ועדת ביטון לבחור ספרים לפי שיקולים פוליטיים, לא התקבלו בחלל ריק לפני שמונה חודשים פסל משרד החינוך להוראה בתיכונים את ספרה של דורית רביניאן "גדר חיה", המתאר סיפור אהבה בין פלסטיני ליהודייה המתרחש בניו יורק. בין הנימוקים לפסילה: הצורך לשמור על "הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים"; התפיסה כי "יחסים אינטימיים בין יהודים ושאינם יהודים מאיימים על הזהות הנפרדת", והחשש כי ל"נוער בגיל ההתבגרות אין ראייה מערכתית הכוללת שיקולים של שמירת הזהות של העם ומשמעות ההתבוללות". פרופ׳ יגאל שוורץ, העורך הראשי של הוצאת כנרת זמורה ביתן, ומרצה באוניברסיטת בן גוריון, אמר כי "אני לא יכול אלא להיות המום". הוא הוסיף כי "ברוח הנוכחית, אין מנוס מלפסול את כל התנ"ך או חלק גדול ממנו. הוא אלים, הוא סקסיסטי, זה בלתי אפשרי כל הדבר הזה. שלא לדבר על הספרות החסידית, ועל שירת ימי הביניים. למה להתחיל בסמי מיכאל?". הוא הוסיף כי ״לפי ההיגיון של השלטון, ספרות צריכה להגיד לנו 'תעשו ככה'. אז בוא ניקח את 'ישראל היום', נכרוך אותו, נקרא לזה 'ישראל אז' ו'ישראל מחר' ונקרא רק את זה". יצוין שמיכאל, יליד 1926, היה במשך שנים חבר במק"י (המפלגה הקומוניסטית הישראלית) ואף כתב בעיתונה בשפה הערבית "אל אתיחאד".